"Madkundskab er for mig et fag, hvor man lærer at lave noget mad. Man lærer noget, man tager med sig videre i livet. Lige pludselig er målet, at eleverne skal til eksamen. Det ændrer også indholdet i, hvad man kan lærer dem", siger lærer Majbrit Knudsen.

Lærer om valgfag i madkundskab: Svært at nå at føre 75 elever til eksamen

Lærer Majbrit Knudsen har 75 elever i valgfaget madkundskab. Hun kan slet ikke se, hvordan hun skulle kunne nå at føre dem alle sammen op til afgangsprøve i faget. Men en flytning har gjort, at hun har fået nyt job, så hun kommer ikke til at føre eleverne op i faget.

Publiceret

MADKUNDSKABSPRØVEN

 Prøven er praktisk/mundtlig. Prøven er opdelt i tredele

1. Planlægningsfase på 2 timer (120 minutter)(individuelt/grupper) Eleverne kan vælge enten at gå til prøveindividuelt eller i grupper a 2-3 elever. Eleverne trækker etprøveoplæg, som består af en opgave og eventuelle bilag. Dette sker5 skoledage, før det praktiske arbejde udføres. Til udførelsen afopgaven får eleverne: 2 timer til planlægning, hvor kun de elever,der skal aflægge prøve, og læreren er til stede.

2. Udførelsesfase på 2 timer (120 minutter)(individuelt/grupper) Udførelsesfasen er på 2 timer, hvor censor oglærer er til stede, og hvor eleverne udfører det praktiskearbejde.

3. Fremlæggelse og samtale 10 minutter pr. elev(individuelt/grupper) inklusiv karakterfastsættelse. Denne delforegår enten i grupper eller individuelt og i umiddelbarforlængelse af udførelsesfasen. Der gives bedømmelse af elevernespræstationer. Der gives individuelle karakterer. Censor er både tilstede under udførelsesfasen, hvor eleverne udfører det planlagtepraktiske arbejde, og ved den efterfølgende fremlæggelse ogsamtale.

Kilde: Uvm.dk: Prøvevejledning i madkundskab - obligatoriskprøve 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er meget utilfreds med den store ændring i faget. Specielt fordi ændringen blev indført som en tyv om natten.  Det er jo ikke, fordi jeg skal have 75 elever til eksamen, at jeg har sagt op. Men der er da ingen tvivl om, at jeg ikke er ked af, at jeg ikke kan føre dem op. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan jeg kan nå at føre så mange elever op", siger Maibrit Knudsen, som er lærer på en udskolingsskole i Randers.

Eleverne kan vælge at gå til prøve individuelt eller i grupper. Der skal købes ind til prøven. Der er afsat to timer til planlægning, hvor læreren er til stede og to timer til at udføre prøven. Der er der fremlæggelse og samtale på ti minutter per elev.

"Hvis alle mine 75 elever vælger at gå alene op, så ville jeg skulle bruge virkelig lang tid på det. Der skal laves pensumlister. Det tager lang tid at forberede en eksamen. Jeg kan slet ikke se, hvordan det kan hænge sammen", siger Majbrit Knudsen.

Hun er glad for, at hendes elever selv har valgt faget - der er elever på håndværk og design holdet, som ikke har fået deres førsteprioritet.

"Madkundskab er for mig et fag, hvor man lærer at lave noget mad. Man lærer noget, man tager med sig videre i livet. Lige pludselig er målet, at eleverne skal til eksamen. Det ændrer også indholdet i, hvad man kan lærer dem. Det synes, jeg er ærgerligt. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man tror, at fagene bliver bedre, hvis eleverne skal til eksamen".  

Majbrit Knudsen forlader folkeskolen. Men hun smækker ikke med døren. Hun er glad for sit lærerjob. Men en flytning har åbnet nye muligheder, og hun skal fremover være lærer på FGU (Forberedende Grunduddannelse).

"Nu må vi se, om jeg vender tilbage til folkeskolen. Nu fik jeg mulighed for at gøre noget andet. Og den mulighed bliver jeg nødt til at tage".

Læs mere

Se hele prøvevejledningen her

Powered by Labrador CMS