Elever står i stampe, når det drejer sig om r-fejl

Siden 1978 er danske skoleelever ikke blevet bedre til at skrive 'ændrer' i stedet for 'ændre' i nutid. Men ikke kun andelen af fejl i nutid sidder fast. Også andelen af fejl med flertals-r i navneordene er uændret over de seneste 30 år.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I afgangsprøverne for retskrivning år 2008 skrev 55 procent af eleverne 'ændre' i stedet for 'ændrer' i nutid. Dermed var der flere elever, som stavede forkert end rigtigt. Kun 40 procent stavede 'ændrer' korrekt.

Ifølge seniorforsker ved Dansk Sprognævn Jørgen Schack skal forklaringen findes i, at der i udtalen er et sammenfald mellem den ubestemte måde, infinitiv, og præsens, nutid. Når det sker, så er tendensen til at droppe det stumme præsens-r meget stærk, forklarer han. Eksempelvis i ordet 'ændre'.

Sammenligningen

Det ord, der bedst kan sammenlignes med 'ændre' fra 1978-prøven med 2008-prøven, er ordet 'flimre'. Her skrev 48,5 procent den korrekte form, flimrer, mens 38 procent angav den forkerte, nemlig flimre. Forklaringen på, at flere har stavet 'flimrer' korrekt end 'ændrer', findes i, at den ukorrekte form 'flimre' i 1978 ikke var nær så kendt som 'ændre' var i 2008.

Men billedet holder sig ikke kun til udsagnsordene. Også ved navneordene går mange elever galt i byen.

Mangel på grammatisk viden

"De grammatiske r-fejl ved udsagnsord og navneord er et stort staveproblem. Der er ellers klare regler for formernes korrekte anvendelse, og bøjningsmønstrene for både verber og substantiver er i høj grad præget af regelmæssighed. Men alt peger i retning af, at alt for mange elever mangler denne grammatiske viden", skriver Jørgen Schack i bladet Dansk Noter 3.

Undersøgelsen om elevernes fejl i retskrivningsprøven er baseret på afgangsprøver i retskrivning fra 755 elever. Der er ingen tegn på systematiske afvigelser, og derfor antager Dansk Sprognævn, at stikprøverne er repræsentative for alle elever i landet.

Til højre for artiklen er der linket til Dansk Noter 3. Se side 54-56 for Jørgen Schacks artikel.

Læs mere