Forskning

Vi skal være nysgerrige på meningen

Når der bliver sagt mening i en sætning, så er der en ledelsesopgave. Den kræver, at lederne spørger ind. Det er en af de konklusioner, ledelsesteamet på Bavnehøj Skole har draget efter at have deltaget i forskningsprojektet Ledelse på mening.

Publiceret

Tip til ledelse med mening

Talk the walk. Man kan ikke forstå meningen frakontoret, man må ud og spørge ind.

Hold spejlet op som ledelse. Har vi været udeat lytte?

Evaluer løbende i stedet for at vente tilsidst.

Spejl beslutninger i egne værdier. Kan man ståinde for det, man gør?

Kalibrer løbende. Vær opmærksom på, om ledelsener blevet et lukket system.

Involver resursepersonerne, for de er med tilat skabe meningen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det giver jo ingen mening - ikke for mig i hvert fald", siger den ene lærer og spænder sikkerhedsselen på vej hjem fra et møde på skolen. "Nej, jeg tror, ledelsen fusker lidt med timerne, men de gør det helt sikkert i en god mening", svarer kollegaen og drejer nøglen i tændingen.

Ledelsen på Bavnehøj Skole havde set en mulighed for at bruge tovoksentimer på en ny måde. Der var absolut ingen fusk, men selv om de havde gjort sig stor umage for at kommunikere det, var meningen alligevel ikke nået helt ud til alle lærere. Havde de tre ledere, Vibeke Kjær Agger, Rasmus Dalager Jørgensen og Jens Bech Pedersen, ikke været en del af forskningsprojektet "Ledelse på mening", var det næppe kommet for en dag.

"Vi tror nogle gange, at vi er afstemte med lærerne. Her troede vi klart, at alle kunne se ideen i, hvordan vi havde brugt tolærertimerne anderledes. Men der foregår så meget kommunikation længere ude i systemet, som vi som ledere overhovedet ikke er klar over, hvis vi ikke får et særligt fokus på det. Det var det, vi fik her", fortæller skoleleder Vibeke Kjær Agger.

Ledelsen havde forklaret tingene på et fælles møde. Det virkede, som om alle forstod. Men da ledertrioen som en del af deres caseundersøgelse gennemførte fokusgruppeinterview, viste det sig, at nogle lærere alligevel havde forstået det anderledes. Og de havde dannet deres egen mening om, hvordan lederne havde brugt timerne.

"Det blev meget konkret i interviewet. Ingen ville have sagt noget, hvis vi ikke aktivt havde spurgt ind til det. Der, hvor vi ikke havde kommunikeret tydeligt nok, var der et meningsgab, og der skabte medarbejderne deres egen mening. Ikke af ond vilje, men for at tænke med. Det fik en uhensigtsmæssig konsekvens, for det var simpelthen forkert", forklarer Rasmus Dalager Jørgensen.

Powered by Labrador CMS