Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Ved nytår 1951

Det forløbne år har ikke medført større pædagogiske og skolemæssige fremstød; der har været snakket mere, end der har været handlet.

Et gammelt spørgsmål er dog nået et lille skridt frem mod sin løsning ved nedsættelse af et ministerielt udvalg angående oprettelse af et psykologisk-pædagogisk forskningsinstitut. Skolebyggeriet er stadig stærkt hæmmet af byggevanskelighederne, og derved hindres skolelovens gennemførelse. Det er beklageligt, at vort folks kulturelle behov således skydes til side for materielle opgaver af mindre vigtig natur.

Der snakkes stadig skolestruktur, men debatten stivner mere og mere i gamle kendte vendinger og slagord. Der er dog tilsyneladende opnået dette, at man efterhånden er blevet klar over, at problemet ikke er løst, blot fordi man indfører udelt skole.

Folkeskolen nummer 1

januar 1951

For 25 år siden

Hold ørerne stive

Julemåneden bragte et forhandlingsresultat med indbygget perspektiv. Der opnåedes enighed mellem undervisningsministeriet og DLF om fordelingen af de 55 millioner, som er inkluderet i skoleloven til dens praktiske gennemførelse, og enighed om, efter hvilke retningslinier man vil sikre, at lokale skolevæsener ikke falder for fristelsen til at lave fuld samlæsning ud fra sparemæssige hensyn.

Der er absolut ingen grund til at blive rørstrømske over den håndsrækning, der her er givet, og vi vil indtrængende advare mod den opfattelse, at nu skulle der være givet grønt lys for fuld samlæsning.

Vi skal ikke bestemme, hvordan skolens struktur skal være - det er politikernes sag. Men som skoleloven lægger op til afgørelsen af, hvad der i praksis skal være undtagelse og regel, er det vort ansvar, at en krævende pædagogisk udvikling sker i et tempo, der er afpasset efter de arbejdsmæssige vilkår.

Folkeskolen nummer 1-2

januar 1976