Lærere og pædagoger går godt i spænd

På Molsskolen har lærere og pædagoger arbejdet tæt sammen om feature- og temauger i mange år

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er sat lærere af til at dække samtlige skematimer i indskolingen på Molsskolen. Men derfor kan det godt være en pædagog, der underviser klassen.

Det sker, hvis lærerne omkring en klasse vælger at være to om at undervise eleverne i et antal timer. Så bliver der selvsagt et hul et sted, og det fylder den pædagog, der er tilknyttet klassen, så ud. Ellers er pædagogen til stede i et antal timer sammen med en lærer.

De fire pædagoger deler deres arbejdstid mellem skolen og skolefritidsordningen. Men de er ansat som børnehaveklasseledere og har derfor tid til at forberede undervisningen sammen med lærerne.

Det har ikke voldt de store problemer at knytte pædagogerne tættere til undervisningen, for på Molsskolen har lærere og pædagoger arbejdet tæt sammen om feature- og temauger i mange år.

'Mange af mine kolleger rundt om i landet er bange for, at pædagogerne vil stjæle lærernes arbejde. Den holdning har vi overhovedet ikke haft hos os, og det skyldes dels det klima, vi har på skolen, dels at pædagogerne er blevet ansat som børnehaveklasseledere', siger Lars Robdrup, der er tillidsmand for lærerne på Molsskolen.

Det ville også være vanskeligt at påstå, at pædagogerne har stjålet lærernes arbejde på Molsskolen. Tværtimod har to pædagoger mistet deres job, fordi antallet af børn i skolefritidsordningen er faldet som en konsekvens af, at skoledagen er blevet længere. Og ved at flytte rundt på budgettet har skolen fundet penge til at udvide med foreløbig 1,17 lærerstillinger i indskolingen.

'Undervisningen ville bestemt ikke blive dårligere, hvis der kun var lærere til stede i de små klasser. Men det væsentligste er, at elevene har fået flere timer, at deres dag er blevet mere indholdsrig, og at der oftere er to voksne til stede', siger Lars Robdrup.

stan