Lille kommune satser på IT

Alle lærere og skoleledere i Møldrup Kommune kom på kursus. Resultatet blev gennembrud for IT i undervisningen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommunen hører ikke til frontløberne, når det gælder ny teknologi, men når man i midtjyske Møldrup først tager fat, så gør man det grundigt.

Som den første kommune i landet har man sendt alle lærere og ledere på kursus i informations- og kommunikationsteknologi. Resultatet er, at man på kun et halvt år er kommet længere end de fleste med hensyn til integration af IT i undervisningen.

'Det har givet en utrolig entusiasme, at alle har deltaget i det samme forløb. Kollegerne er begejstrede', siger kommunetalsmand og tillidsrepræsentant på Skals Skole, Claus Pedersen.

Ud over fælles og koordineret efteruddannelse har kommunen investeret i nye computere, i nyt netværk og i ny software, og man har i samarbejde med Danmarks Pædagogiske Universitets afdeling i Skive taget initiativ til, at undervisningsindsatsen bliver evalueret, så man kan sige 'vi ved' i stedet for 'vi tror', når det gælder udbyttet, så man får et præcist grundlag for at følge op på satsningen.

Evalueringen foretages af forskningsleder for Forskningscenter for Pædagogisk IT Bent B. Andresen, Danmarks Pædagogiske Universitet. Den begyndte, før uddannelsen gik i gang, fortsætter, når deltagerne er færdige i december i år, og igen i slutningen af år 2001, så man kan se, om engagementet holder længere, end IT-kurserne varer.

Målet er at undersøge, i hvilken udstrækning indsatsen har påvirket den enkelte lærers undervisning og IT-kompetence.

Begejstringen over forløbet gælder ikke kun lærerne. IT-skolekoordinator Jørgen Høstgaard kalder det 'epokegørende'.

'Vi kan allerede mærke resultaterne i undervisningen. Undervejs har deltagerne haft masser af gåpåmod, fordi de har taget det i fællesskab. Ingen har følt, at det var deres skyld, hvis et eller andet gik galt'.

IT-undervisningen, der ender med, at deltagerne får det pædagogiske IT-kørekort, er blevet kombineret med de team, som lærerne indgår i, og den er med det samme taget i brug i undervisningen af eleverne.

'Selvom evalueringen ikke foreligger endnu, er der ingen tvivl om, at forløbet har haft stor gennemslagskraft', siger pædagogisk konsulent Tina Jespersen, Danmarks Pædagogiske Universitet i Skive, der har stået for undervisningen. 'Man er fælles om begreberne, og IT er hurtigt blevet kædet sammen med skoleudvikling'.

Ikke en hjemme-pc-ordning

Men IT-kurserne har drænet kursuskontoen, så der næsten ikke er noget tilbage til andre aktiviteter, lærerne har kun fået adgang til computere på skolen, og installationen af maskinerne blev forsinket med frustration til følge.

'Det sidste var ærgerligt, men i det store perspektiv betyder det ikke noget, og jeg er glad for, at man ikke forsøgte at stable en hjemme-pc-ordning på benene', siger Claus Pedersen, der oplyser, at lærerne på forhånd accepterede, at der ikke ville være råd til andre kurser i år.

Hvorfor har kommunen gjort det?

'Vores politikere er meget bevidste om, at børnene i en lille fattig kommune som vores ikke skal stilles dårligere end børnene andre steder. Der er en udbredt angst for ikke at være med på IT', siger forvaltningschef Karl Engelbrecht, Møldrup Kommune.

Prisen for kommunen er 1.200 timer oven i kursuskontoen, en leasingaftale til en million kroner om året for hard- og software samt et mindre beløb til evalueringen.

Ud over forbedret undervisning får eleverne også adgang til computerne i fritiden, så de har mulighed for at prøve kræfter med Internettet.

Jan Kaare er freelancejournalist

Fakta om Møldrup

7.573 indbyggere.

Fem skoler.

1.004 skoleelever.

96 lærere og skoleledere.