Skær i frikvartererne

Konsulent i Kommunernes Landsforening påstår, at kommunerne kan spare lærerstillinger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Projektorienteret undervisning fra ti minutter over otte til halv tolv. Så trænger eleverne til en times pause, mens lærerne holder møder. Klokken halv et går man så i klasserne igen i et par timer. På den måde kan man spare masser af lærerstillinger og i hvert fald snildt beskære tiden til pauser og frikvarter.

Sådan er indholdet i sidste uges melding fra en konsulent i Kommunernes Landsforening (KL), selv om formanden for Kommunernes Landsforening, Anker Boye, og formanden for Danmarks Lærerforening, Anni Herfort, i efteråret sammen underskrev et lysende klart papir om, at der ikke ligger nogen hensigt i den nye arbejdstidaftale om at reducere i pausetiden og om, at frikvarterer også skal være pauser for lærerne, herunder spisepause.

I bladet 'Danske Kommuner' kommer konsulent i KL's konsulentvirksomhed for økonomi og ledelse, Peter Krog, med en opskrift på, hvordan 'læreraftalen kan gøre minus til plus', så der kan spares lærerstillinger.

KL lægger gift ud

'På den måde tvinger han jo lærerne til at tænke som lønarbejdere. Hvis jeg var kredsformand, ville jeg da føle, at med den udmelding er jeg også nødt til at dække alle kort', siger formanden for pædagogisk udvalg, Jørgen Stampe

'Vi har en aftale, som bygger på et godt samarbejde mellem de professionelle lærere og politikerne om, hvor man vil hen med sit skolevæsen. Men man får kun kvalitet i arbejdet, hvis de, der skal udføre det, føler sig værdsat og inddraget. Det her lægger jo gift ud for arbejdsglæden og arbejdsmiljøet, og det lægger gift ud for en anden måde at tænke læring på'.

KL-konsulent Peter Krog siger til Folkeskolen, at han har til opgave at hjælpe kommuner, der vil prioritere anderledes for eksempel for at kunne udvide inden for ældreområdet:

'Så sætter jeg fokus på yderpunkterne i de muligheder, der er, i håb om, at man kan nå et politisk kompromis. Jeg tror da, at en kredsformand vil kigge på de rammer, der er, og derefter se på de skolepolitiske og pædagogiske mål. Hvis pædagogik og effektivitet kan gå hånd i hånd, er det jo fint', siger han og mener ikke, at Kommunernes Landsforening har lovet, at man ikke ville reducere i den samlede pauseressource, hvis man omlægger skoledagen.

Formanden for Danmarks Lærerforenings faglige udvalg Jon Kowalczyk har svært ved at se, hvordan Peter Krogs regnestykke overhovedet skal gå op.

'Det er ganske enkelt uhyrligt. Den ene hånd i Kommunernes Landsforening ved tilsyneladende ikke, hvad den anden gør', siger han. 'Og konsulentens ideer beskriver ikke just den forståelse, der blev udtrykt mellem Anker Boye og Anni Herfort i fællesskrivelsen som reaktion på KL-pjecen 'Tag Stilling''.

Jon Kowalczyk understreger, at eleverne naturligvis får brug for en pause i et undervisningsforløb på tre timer og 20 minutter.

'Hvis man ikke på forhånd har aftalt og afsat tid til pauser, så stikker man forældrene blår i øjnene ved at sige, at eleverne får flere timer, for pauserne bliver jo så bare lagt ind i undervisningstiden. Og lærerne skal så have undervisningstillæg for at have tilsyn med eleverne i de pauser, som man lægger ind. Dertil kommer, at der skal sættes tid af et andet sted til de småopgaver og kontakter, som lærerne hidtil har klaret i frikvartererne', siger Jon Kowalczyk.

Der er en aftale

I den store pause midt på dagen mener Peter Krog, at lærerne kan holde møder. Men eftersom nogle lærere skal føre tilsyn med eleverne, og alle lærere har krav på tid til at spise deres frokost, er det vanskeligt at se, hvordan man skulle kunne nå at holde møder i den tid.

'Jamen, jeg mener da, at KL vil være meget åben over for at forhandle pauser til lærerne, men Danmarks Lærerforening har jo ikke hidtil været interesseret i en frokostpause til lærerne', lyder Peter Krogs reaktion - uden hensyn til, at KL-formand Anker Boye altså allerede har indgået en aftale med DLF om, at netop indtagelse af frokost er et af formålene med pauserne i skoledagen.