Folkeskolens leder:

Åh nej, ikke et tæskehold!

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Troels Lund Poulsen som ny undervisningsminister. Det havde de færreste gættet. For den tidligere miljø- og skatteminister har stort set ikke beskæftiget sig med uddannelsespolitik, og ministerbilen er ikke kronen på en lang indsats inden for området.

Så hvad skal den nye minister?

Folketingsvalget skal som bekendt falde senest i efteråret, så det er ikke sandsynligt, at den nye minister kan skaffe politiske forlig omkring folkeskolen. Blandt andet fordi uddannelsespolitikerne har sat foden på bremsen og ikke slipper den igen, før valget er overstået.

Derfor konkluderer de fleste politiske kommentatorer, at Troels Lund Poulsen er en del af et Lars Løkke-»tæskehold«, som skal banke ideologiske budskaber ud og skabe en såkaldt kant til oppositionen i valgkampen. Hans opgave er i høj grad at lave »ballade« og skabe debat, siger en kommentator til Folkeskolen.

På denne plads håber vi, at de tager fejl.

Folkeskolen har ikke brug for mere ideologi og »kant«, men for at få realiseret et partnerskab blandt forældre, lærere, ledere, elever og en bred kreds af politikere, som kan gennemføre langsigtede og holdbare løsninger med basis i solid viden om, hvad der virker i skolen.

Folkeskolen forandrer sig ikke ved hjælp af tæsk og ideologi. Enhver ændring virker først, når den kan stå sin prøve i klasselokalet blandt levende mennesker, hvor den professionelle lærer skal mestre den delikate balance mellem faglige og dannelsesmæssige mål, relationer til eleverne og lydhørhed over for at være til stede i øjeblikket.

Troels Lund Poulsen er faktisk selv som politiker et produkt af nogle af folkeskolens dannelsestraditioner. På Lindved Skole var han formand for elevrådet og opdyrkede et politisk engagement, fortæller hans gamle klasselærer. Og et ophold som erhvervspraktikant på Christiansborg satte for alvor skub i de politiske ambitioner.

Hans lærerfar fortæller da også, at der blev diskuteret skolepolitik ved middagsbordet, så den nye minister har altså rødderne solidt plantet i den danske folkeskole. Og her mødes tæskehold altså af en anti-mobbestrategi.

Skolelederen på hans egen gamle skole beder inde i bladet Troels Lund Poulsen om at få sat skub i samarbejdet med skolens parter. Det kan vi tilslutte os. Ud med ballademageren og ind med brobygning. Det kan vel også tænkes, at der er stemmer i at samle i stedet for at splitte?

Hanne Birgitte Jørgensen, ansv. chefredaktør, hjo@dlf.org