Vinderen kom til Berlin. Alle kan finde argumenter til den faglige, kollegiale diskussion under temaet »Fokus på Tysk« på folkeskolen.dk

Hvad skal bestemme tyskkarakteren?

En gennemgang af begrundelser for karakterer viser, at tysklærere er uenige om karaktergivningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan bedømmer lærerne elevers tyske stile? Hvad lægger de vægt på - og hvad er de uenige om? Med afsæt i læreres begrundede karakterer for to elevstile i konkurrencen på folkeskolen.dk i oktober-november 2010 har Eleonora Duarte fra Sproglærerforeningens tyskudvalg og Peter Bruhn Jepsen fra Tysklærerforeningen for Grundskolen gennemgået deltagernes faglige argumenter og elevernes besvarelser.

Oplæg til kollegial diskussion

Tanken er, at deres overvejelser kan give inspiration til den kollegiale diskussion om, hvad der skal lægges vægt på i den daglige undervisning og i karaktergivningen. Deres grundige gennemgang kan læses på folkeskolen.dk

De deltagende læreres karakterer viser endnu en gang, at det er svært at give karakterer - også selv om prøvevejledningen fremhæver, hvad der er vigtigt. I vejledningen står der, at det er »væsentligt at fokusere på det positive, som eleven kan, frem for det, eleven ikke kan«. Sproget skal vurderes på, om det kan »bruges i en kommunikativ sammenhæng og skal anvendes til kommunikation, snarere end det skal opfattes som et system, hvor der er fokus på fejl og høje korrekthedskrav«. Blandt konkurrencens deltagere er der alligevel ret stor uenighed om karaktererne.

For stilen fra 10.-klasse-prøven mente et flertal på 60 procent af lærerne, at eleven skulle have karakteren 4, mens mindretallet på 40 procent argumenterede for 7. Eleonora Duarte og Peter Bruhn Jepsen forklarer denne uenighed med, at »lærere, der har givet karakteren 7, henter deres argumenter i indholdet og måden, opgaven er sat sammen på. Man kunne sige, at de fokuserer på det positive i stilen - det, eleven kan. De lærere, der giver 4, henter deres argumenter i sprogets formside. Man kunne sige, at disse kolleger vægter elevens fejl«. Til prøven i den virkelige verden fik eleven 7.

Også ved stilen fra folkeskolens afgangsprøve var der uenighed.

Læs alle argumenterne

Klik på temaet »Fokus på tysk« på folkeskolen.dk og læs hele artiklen. Og brug den i diskussionen.