Skole og Forældre
0   2

Næstformand rykker op efter kampvalg i Skole og Forældre

Det blev en hidtidige næstformand Rasmus Edelberg, der vandt kampvalget om formandsposten i forældreforeningen Skole og Forældre i lørdags. Og Lagoniskolen i Vojens vandt DM i skoleudvikling.

"Jeg er taknemmelig, stolt og ydmyg. Nu skal vi til at føre det arbejdsprogram ud i livet, som landsmødet lige har vedtaget. Et af mine fokuspunkter bliver blandt andet antallet af børn i klasserne. Mange forældre til børn i folkeskolen synes, at mere end 25 elever i en klasse er for mange. Det er jeg enig i, og det handler om økonomi og kvalitet i hverdagen", siger Skole og Forældres nye landsformand, Rasmus Edelberg. Han blev lørdag valgt med et klart flertal på Skole og Forældres landsmøde i Nyborg.

Rasmus Edelberg er far til to og sidder i sidder i skolebestyrelsen på deres folkeskole på Frederiksberg. Han afløser Mette With Hagensen, der har stået i spidsen for skolebestyrelsernes organisation i seks år.

Artiklen fortsætter under banneret

På landsmødet kårede Skole og Forældre også vinderen af DM i Skoleudvikling. 

DM i Skoleudvikling

Vinder: Lagoniskolen, Haderslev Kommune
Lagoniskolen sætter med "faget" 'KaMiBe' systematisk livsduelighed på skoleskemaet og udvikler elevernes brede kompetencer gennem bevægelse, mindfulness og træning af karakterstyrke.
Skolen skaber positive trivselsoplevelser for børnene og styrker dem både personligt og i relationen med de andre børn. Med 'KaMiBe' formår Lagoniskolen at lave god, understøttende undervisning, der rent faktisk understøtter elevernes trivsel og læring.
KaMiBe er startet som et forskningsprojekt i 2015, og Lagoniskolens lærere og pædagoger har i samarbejde med UC Syd og Haderslev Kommune løbende udviklet undervisningsmateriale til KaMiBe. Materialet er gennemprøvet, evalueret og udviklet, så det rummer aktiviteter tilpasset skolens forskellige aldersgrupper.

2. plads: Nordskolen Højby, Odsherred Kommune
Nordskolen i Højbys arbejde med digitalisering og programmering viser, hvordan en skole kan arbejde evidensbaseret med at skabe fremtidens skole og uddanne eleverne i fremtidens kompetencer. Fra 1. til 9. klasse står programmering på skoleskemaet på linje med de andre fag. Det er blevet en del af elevernes hverdag hele vejen gennem skolen. 
Skolen tager fat der, hvor der ikke er en fagbeskrivelse og et fag, og de udvikler selv ud fra det, de finder vigtigt for børnene. Alt sammen med udgangspunkt i spil og programmering. Og dét motiverer eleverne! 

3. plads: Skolesamarbejdet i Nord, Odense Kommune
Skolesamarbejdet i Nord tager med deres udviklingsforløb fat på en af de helt centrale problemstillinger i skolevæsenet: At gøre eleverne uddannelsesparate. 
Ved at gå systematisk til værks sikrer Skolesamarbejdet i Nord, at alle elever kommer ud og får mærket og set forskellige ungdomsuddannelser. Skolerne fokuserer på, at eleverne konkret introduceres til de mange forskellige uddannelsestilbud. Det betyder blandt andet, at når børnene kommer hjem og skal fortælle deres forældre, hvad de har oplevet, så bliver samarbejdet mellem barn og forældre om valg af uddannelse mere kompetent.

4. plads: M. C. Holms Skole, Morsø Kommune
M.C. Holms Skole tager med 'Familieforstærkeren' fat i skole-hjem-samarbejdet og sørger for, at det ikke kun kommer til at handle om trivsel. Det handler nemlig også i høj grad handle om læring.
Forældremøder og skole-hjem-samtaler er skiftet ud med familiemøder og familieopgaver, og hjemmet bliver brugt som en ressource i skolen.
Skolebestyrelsen, skolens pædagogiske personale og skolens ledelse har i fællesskab - og i samarbejde med Undervisningsministeriet, Morsø Kommune, Københavns Professionshøjskole og Rambøll Management - skabt et helt nyt fundament for alle de snitflader, der er mellem eleven, skolen og hjemmet. 
Familieforstærkeren er både relations- og læringsforstærkende!

5. plads: Dragør Skole, St. Magleby Skole og Nordstrandskolen, Dragør Kommune
På de tre skoler i Dragør Kommune bliver verdenshistorien til lokalhistorie. Skolerne arbejder systematisk med at skabe en kreativ, varieret, motiverende og fysisk aktiverende historieformidling. Skolerne tager fat i det nære lokalsamfund og de lokalhistoriske elementer og kobler det til verden og verdenshistorien.
Dragør Skole, St. Magleby Skole og Nordstrandskolen formår at skabe en skoledag, hvor elevernes aktivitet er væsentlig højere end lærernes, som det var ønsket i folkeskolereformen. Der arbejdes ligeledes på en meningsfuld måde med at inddrage eksterne aktører i den åbne skole.
Men først og sidst skaber skolerne i Dragør skoledage, som eleverne ikke glemmer!

Publikumsprisen
Skolesamarbejdet i Nord har for tredje år i træk formået at få hele lokalområdet til at støtte op om netop deres udviklingsforløb. De vinder igen publikumsprisen for deres passionerede engagement.
Publikumsprisen findes på DM i skoleudviklings Facebook-side, og vinderen er det udviklingsforløb, som får flest delinger og likes-eller helt præcist: Delinger gange linkes.
Skolesamarbejdet i Nord fik 159 delinger og 163 likes til opslaget om deres samarbejde mellem folkeskoler, ungdomsskole. UU-vejledning, erhvervsskoler og virksomheder om at give eleverne konkret viden om uddannelse og jobmuligheder.

"Lagoniskolen viser, hvordan man laver god understøttende undervisning", lød det i motivationen fra den afgående landsformand Mette With Hagensen. "Vinderforløbet skaber positive trivselsoplevelser for børnene, så de finder deres egne styrker både personligt og i relationen med de andre børn".

Lagoniskolens udviklingsprojekt hedder KaBiMe, der står for Karakterstyrker, Mindfulness og Bevægelse.  Alle skolens klasser arbejder  med KaMiBe to-tre gange om ugen i den understøttende undervisning, og KaMiBe er blevet en slags fag på linje med skolens andre fag. Skolen oplever effekt på elevernes trivsel, motivation, optimisme, omstillingsparathed, nærvær, læringsparathed, relationer, læring, fællesskab og inklusion. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ