Anmeldelse Specialundervisning
0   23

Bo viser sine magneter

Æstetisk lækkert, men set i et udviklingspsykologisk perspektiv må man overveje, om børn rent faktisk kan lære at aflæse og anvende mimik med materialet.

Bo Boxen

Fakta


Titel
Bo Boxen

Pris
749

Forlag
face:it

"Bo Boxen" består af en bog, en lakeret oval af metal og en håndfuld magneter, der kan illustrere øjne, næse og mund, og som kan placeres på ovalen - ansigtet - på alle tænkelige måder. Materialet er udviklet af en inklusionslærer og en kunstner ud fra erfaringer fra egen praksis.

Artiklen fortsætter under banneret

Selve bogen er målrettet eleven og indeholder billeder af ansigtet samt spørgsmål til ansigtet, der skal guide den voksne og eleven igennem en snak om følelser og ansigtsudtryk.

Materialet er æstetisk lækkert og kan fås i op til seks farver. Selve den pædagogiske eller læringsmæssige tanke bag er, at det er nemmere at snakke om følelser og lære om egne og andres følelser ved at anvende bogen og materialet enten som en decideret lektion eller som en til en-snak eller snak i en lille gruppe.

Set i et udviklingspsykologisk perspektiv må man overveje, om børn rent faktisk kan lære at aflæse og anvende mimik, der inddrager 24 ansigtsmuskler og de dermed tusindvis af nuancer, som børn tidligt skal kunne afkode, ved hjælp af en nydelig, men dog groft skitseret figur. Det er nok snarere det, at man som den voksne får sat sig sammen med eleven og med et fælles tredje kan komme til at tage snakken, reflektere over mimik og følelser og lytte efter elevens udsagn og svare på disse.

Endelig kan et produkt som dette få den voksne til at komme i tanke om, at det ville være godt at orientere sig om, hvordan eleven har det, reflekterer og danner mening i situationer, og eleven kan måske ved hjælp af figuren få den voksne i tale om, hvordan han eller hun har det.

Afprøvet på en specialskole var reaktionen fra kollegerne, at det var i overkanten at indkøbe noget, der kunne tegnes med få resurser, men at det måske kunne inspirere nogle kolleger til at tage en snak med en elev. Selve bogen vurderedes som svær at anvende, idet der var udfordringer med, både hvilken alder og hvilke situationer den kunne være relevant i.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.192 andre er allerede tilmeldt
Få mere specialpædagogik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for specialpædagogik?

Tilmeld dig på netværket og få en mail hver anden uge med alt det nyeste.

Netværket Specialpædagogik