Uddannelsesminister Søren Pind hæfter sig ved den generelle ros til de studerende fra censorformandsskabet snarere end ved deres bekymringer.

Uddannelsesministeren er ikke bekymret for håndværk og design

Har nyuddannede håndværk og designlærere fået undervisning nok? Får de tilstrækkelig efteruddannelse? Uddannelsesordfører Mattias Tesfaye har stillet uddannelsesministeren en række kritiske spørgsmål om håndværk og design. Men ministeren mener ikke, der er problemer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsens censorer udtrykte i sidste måned bekymring for det faglige niveau i håndværk og design. Undervisningsforløbet er blevet for komprimeret til, at de studerende kan tilegne sig de nødvendige færdigheder.

H&D-censorformand: Uklart hvordan de studerende skal bedømmes

Samme bekymring har tidligere været fremsat på folkeskolen.dk's netværk for håndværk og design både fra studerende og undervisere. Som studerende Pernille Malmberg sagde da  folkeskolen.dk/h&d besøgte Campus Carlsberg: "Faget vil rigtigt meget på alt for kort tid. Det er et benspænd for fordybelsen".

Håndværk og design-studerende: Jeg ønsker mig trækurser i julegave

Det har fået uddannelsesordfører for socialdemokratiet Mattias Tesfaye til at bringe problemet op over for uddannelses- og forskningsminister Søren Pind. Ministeren siger, at han tager censorformandsskabets bemærkninger alvorligt, og at de indgår i evalueringen af læreruddannelsen, som skal komme til efteråret. Men han peger derefter på, at karaktergennemsnittet er på 8,3 og at over halvdelen af de studerende får 10 eller 12. Og at censorerne i årsberetningen også skriver:

"Generelt vurderes den faglige kvalitet ved de studerendes kompetencemålsprøver tilfredsstillende".

Tesfaye også spørger til, hvordan det påvirker optaget på håndværk og design, at meget få gymnasier udbyder design på C-niveau, som er en del af optagelseskravet til faget. Også her fejer Søren Pind bekymringen til side ved at sige, at man også kan blive optaget med Medifag B eller kulturforståelse B eller billedkunst C eller teknikfag fra htx. Ministeren har spurgt Læreruddannelsens Ledernetværk, som ikke er bekendt med, at adgangskravene til håndværk og design har givet særlige rekrutteringsvanskeligheder.

Socialdemokratiet vil styrke de praktiske elementer i skolen

Mattias Tesfaye synes, at svarene afspejler, at der er en udfordring.

"Vi vil nu diskutere internt, hvad vi konkret kan gøre for at følge op. Vi kommer blandt andet til at tage kontakt til den relevante faglige forening på området", siger han til folkeskolen.dk.

Af ministerens svar fremgår det også, at hvor der i skoleårene 2015/2016 og 2016/2017 var henholdvis over 600 og 400 lærere, der fik efteruddannelse. Så har der i dette skoleår kun være 81 lærere på kursus på en professionshøjskole.

Det mener Mattias Tesfaye ikke dækker behovet.

"Min umiddelbare vurdering er, at det er for få. Vi frygter for konsekvenserne for undervsiningen og vil vurdere behovet for at styrke efteruddannelsen", siger han.

Han fortæller, at Socialdemokratiet kommer med et forslag efter nytår.

"Vi vil præsentere et samlet bud på, hvordzn vi kvalificerer uddannelsesvalget i skolens ældste klasser. Det vil særligt handle om at styrke de praktiske og erhvervsrettede elementer af skolen".

Læs mere

Ministerens svar (spørgsmål 79-83)