Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

(6.971 følger) Se alle medlemmer
Matematik
2   3

Prisvinder: At lave et læremiddel kan ikke anbefales

Torsdag uddelte forlaget Alinea sin egen Læremiddelpris til matematiksystemet Kontext. I takketalen frarådede en af hovedforfatterne andre at kaste sig ud i at lave læremidler.

" Før Kontext+ var Kontext, hvad der jo gør det oplagt at tro, at Kontext+ er en revision af Kontext. Men spørger man redaktør Susanne Schulian, om det mon hænger sådan sammen, er svaret et klart nej. Kontext+ er en helt ny udgivelse" sagde Alineas direktør Cliff Hansen, da han overrakte Læremiddelprisen 2017 til holdet bag matematiksystemet Kontext og videreudviklingen Kontext+.

Og det var et stort hold på 12-14 forfattere og redaktører, som delte æren, da de indtog scenen på 7. sal i Egmont-bygningen for at få overrakt blomster og diplomer. Men det var især forfatter Bent Lindhardts indsats, der blev fremhævet, så da han greb mikrofonen var det til lyden af 'skål' og hurra-råb fra salen. Og Bent Lindhardt lagde stærkt ud i takketalen:

Artiklen fortsætter under banneret

"At lave et læremiddel kan ikke anbefales til nogen som helst!" begyndte han og fortsatte med at fortælle om, hvordan han følte, at ham havde talt mere med sin redaktør end med fruen derhjemme under den lange proces.

"Ja, jeg har nogle gange tænkt, at det at skrive en lærebog er som et camoufleret ægteskab - og af og til overvejer man skilsmisse."

Om Kontext+

KonteXt-systemet er inspireret af ideer og teorier udviklet af det hollandske forskningscenter Freudenthal Institute ved Utrech University, som i mange år har arbejdet med Realistic Mathematical Education, der har som udgangspunkt, at matematik skal forstås i en kontekst. Det princip er overført til +-udgaverne.

De seneste tre år er Kontext-systemet omarbejdet og blevet udgivet til 11 klassetrin inklusiv en række digitale elementer, der understøtter bøgerne: film til forældre, lærere og elever, filer til at arbejde videre i og oplæg til aktiviteter og spil.


Grunden til at det er så hårdt, er ifølge Bent Lindhardt, ansvaret overfor slutbrugerne - eleverne.

"Børnene har jo ikke et valg - de er nødt til at bruge bøgerne. Så vi er som forfattere nødt til at gøre den ekstra indsats, bruge den ekstra time, så det bliver ordenligt" sagde han inden han under klapsalver forlod scenen igen.

 

Præcisering 11/9-2017: Vi kan forstå, at nogle læsere ikke har forstået at Bent Lindhardt var ironisk i sin takketale. Vi understreger, at det var han, og det var tydeligt for alle, der var til stede ved prisoverrækkelsen. Red.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ