Debat

Skolen fortjener god ledelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi nærmer os højtiden for at søge stillinger til det kommende skoleår - det gælder både lærer- og lederstillinger. De seneste år er det desværre blevet sværere og sværere at få besat de ledige lærerstillinger med læreruddannet arbejdskraft. Senest har flere kommuner også måttet genopslå lederstillinger, da der manglede kvalificerede ansøgere. Man skulle ellers tro, at det var nemt at skaffe kvalificerede ansøgere, når kommunerne de seneste år har nedlagt over 14 procent af både leder- og lærerstillingerne svarende til over 8.500 stillinger.

Det er et problem, som vi skal tage meget alvorligt. Det er vigtigt - for skolen, eleverne og lærerne - at skolelederjobbet er et attraktivt job for lærere at søge.

God skoleledelse er en af de mest afgørende forudsætninger for en positiv udvikling i den danske folkeskole. Vi skal væk fra, at skoleledelse udvikler sig i retning af mere og strammere administrativ styring, og hen imod et stærkere ledelsesfokus på det, der sker i undervisningen, og på lærernes muligheder for at kunne lykkes med deres opgaver.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For Danmarks Lærerforening er der ingen tvivl. Skoleledelse skal bygge på tydelige værdier og i langt højere grad have mulighed for at forholde sig til det, der foregår i undervisningen. Det er en af vejene til bedre resultater af undervisningen. Der er behov for tydeligere prioriteringer af ledelsesopgaven, så der bruges meget mere ledelseskraft på skolens kerneydelse: en undervisning, der giver de bedste resultater for eleverne.

Det er vigtigt, at skolelederen har muligheder for og formår, sammen med lærerne, at sætte den faglige dagsorden på skolerne. Det vil også bidrage til at sikre den fornødne opbakning til, at lederne foretager de prioriteringer, der er nødvendige i en økonomisk presset virkelighed.

Der er snart kommunalvalg, og kandidaterne står i kø for at love alt muligt. Jeg håber, de forpligter sig til at skabe bedre rammer for folkeskolen; så skal lærerne og lederne nok udnytte dem til gavn for eleverne.

Herfra skal der i hvert fald udtrykkes fuld opbakning til den komplekse arbejdsopgave, som skolelederjobbet er.