Lærer til lærer
0   10

Sommerferiematematik Projektopgave for de små

Har dine elever brug for lidt mere frihed i timerne? Har du lidt tid til et godt tema man kan bruge direkte? Så gå i gang med at planlægge en ferie sammen

Formålet:

Formålet er at vise eleverne hvor meget matematikken ligger og gemmer sig i hverdagen. Jo mere de kan relatere det til noget, jo bedre sidder det fast. De skal oven i dette øve sig i at samarbejde og lave et produkt der kan inspirerer og/eller informerer lidt om planlægningen af rejser.

Forberedelsen dertil:

Jeg var klar over at hvis man skulle lave et projektarbejde i matematik med henholdsvis 3. og 4. klasser, så var der brug for nok rammer til at holde dem på sporet, men samtidig give dem en frihed i valgene de kunne tage i processen. Jeg havde derfor valgt at lave ”startspørgsmål” som får dem i gang, og en overskuelig guide om hvad man skal svarer på.

Artiklen fortsætter under banneret

Det faglige indhold:

I opgaven kunne klasserne komme til at arbejde med rejse budget, halvt helt dobbelt, målestok, kombinationer, flagtegning (symmetri) gennemsnit, konstruktiv feedback, sparring med hinanden, division og ikke mindst opsætning af besvarelser som er meget relevant for mine klasser. En god lille koncentreret pakke faglighed maskeret i et lille gruppearbejde. Udover det kom træningen i at skrive tingene op i kladdehæfter mm. Inden man skrev det færdigt ind på en evt. planche.

Selve arbejdet:

Eleverne var inddelt i makkerpar (hvis det kunne gå op), ellers flere, og blev løbende guidet af mig løbende. Jeg sørgede for at fortælle dem vigtigheden af at holde mellemregningerne i orden, så arbejdet imod den evt. planche efterfølgende bliver lettere. Samtidig skulle de konstant være i dialog om hvad de skulle gøre og her lå udfordringen både for de styrende elever, men samtidig også for de fagligt svage elever.

Evalueringen:

Eleverne har virket meget glade for at lave projektet og sad i alle lektionerne og arbejdede intensivt. Sommerferien kan vi alle jo relatere til. Da fremlæggelserne kom, var det lidt grænseoverskridende for nogen, men fordi de vidste de skulle træne det turde de godt. Samtidig sad de andre grupper, og skrev evalueringsnoter på papir som skulle være konstruktive. Dem skulle alle grupper til sidst kigge igennem, og ”skrive sig bag øret”. Så vidste de hvad de kunne forbedre til fremtiden.

Hvis i har spørgsmål til noget eller brug for inspiration til at lave lignende materiale som det jeg lavede, kan i altid skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.255 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.598 andre er allerede tilmeldt