Debat
5   54

EVA's anbefalinger fra en anden verden

EVA’s anbefalinger om implementeringen af læringsplatformene er skrevet i en drømmeverden fjernt fra folkeskolen.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) er kommet med ni anbefalinger om implementeringen af de obligatoriske læringsplatforme, der udspringer af skolereformen. Sammenholder man anbefalingerne med folkeskolens virkelighed anno 2016, er det imidlertid er svært at finde en grimasse, der kan passe. Anbefalingerne lyder således:  

1.      Inddrag perspektiver fra medarbejdere i valget af digital læringsplatform. Findes der mon en eneste kommune, der har inddraget lærerne i dette valg, endsige spurgt lærerne, om de overhovedet ønskede at benytte en sådan platform? 

2.      Vælg en brugervenlig læringsplatform, der er kompatibel med andre digitale systemer. Hvordan skulle det nogen sinde kunne lade sig gøre i en situation, hvor intet er færdigudviklet, hverken læringsplatformene eller de ’andre digitale systemer’, de skal være kompatible med?

3.      Vær åben og tydelig i kommunikationen, hvis I skifter læringsplatform. Helt ærlig: Åbenhed og tydelighed er nok noget af det sidste, der beskriver den proces, som finder sted på dette felt.  Lukkethed, hovsapolitik og goddav-mand-økseskaft-snak gennemsyrer det hele.

Artiklen fortsætter under banneret

4.      Hold fokus på, at læringsplatformen skal understøtte arbejdet med elevernes læring. Ja, det kunne da være herligt! Synd blot, at læringsplatformene efter langt de fleste læreres mening gør alt muligt andet end netop at understøtte elevens læring.

5.      Brug stærke og motiverede didaktikere som superbrugere. Jamen hvad så, hvis eller rettere når de ’stærke og motiverede didaktikere’ som gruppe er nogle af de mest indædte modstandere af læringsplatformene?

6.      Rammesæt kurser og prioritér ledelsesdeltagelse med henblik på at give ledelsen gode forudsætninger for at tale med medarbejderne om, hvordan læringsplatformene kan styrke det pædagogiske personales arbejde med at skabe læring for eleverne. Tror man virkelig, at skoleledelsen har tid og kræfter samt ikke mindst pædagogisk gennemslagskraft til det her?

7.      Skab gode teamstrukturer. Hvordan skulle det kunne lade sig gøre i en skole, hvor lærerne ikke har tid til at mødes i deres team?

8.      Skab plads til at lege og eksperimentere. Hvem f***** har tid og overskud til det med 27 lektioner om ugen?

9.      Afsæt god tid til implementering. I en verden, hvor alt helst skal sættes i værk i forgårs, selv om de løse ender ustandselig slår i hovedet på folk som lianer i en amazonjungle, og alle render forvirret rundt som en flok hovedløse høns?

EVA’s anbefalinger fejler for så vidt ikke noget. De er som skræddersyet til det system, lærerne skal arbejde efter, fordi det er et rigtig godt system, og det er ikke noget man tror, det er noget man ved; hvorfra må guderne vide. Så når virkeligheden ikke passer til den foreskrevne orden, må den rette ind. Virkeligheden altså.

I lærernes ører lyder EVA's anbefalinger som ord fra en anden verden.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.692 andre er allerede tilmeldt