Peter Jensen underviser allerede i fransk på Skolen på Islands Brygge, men får alligevel meget ud af at tage faget på læreruddannelsen.

Lærerstuderende: Fransksproget skal spises

Peter Jensen og Søren Theisen har begge haft helt fantastiske fransklærere i gymnasiet. Når de har valgt det som fag på Zahle, er årsagen for begge, at de elsker sproget. Men for Søren Theisen er det et af tre fag i hans uddannelse, mens Peter Jensen allerede underviser 10 lektioner om ugen og ’bare’ skal have det fagdidaktiske på plads.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En cykeltur til Paris og en fransklærer, der kunne engagere hele klassen med sin romantiske tilgang til sproget. Det gjorde udslaget for Søren Theisen i 1. g.

"Jeg var vild med sprog, men tysk var blevet prakket ned over mig i folkeskolen. Vi elever brød os ikke om sproget, og tysklæreren spejlede vores modvilje. Men så kom der bare en fransklærer i gymnasiet, som gjorde det hele til virkelighed. Man skulle spise sproget "BooonJJoour", sagde han hver gang - til hver enkelt elev. Det var fantastisk", siger Søren Theisen med lysende øjne.

Hvor fransklærerne udklækkes

Hans medstuderende Peter Jensen havde samme oplevelse i sin skoletid. Tysk var bare verber, der skulle bøjes uden sammenhæng, mens fransk var funktionelt og levende med det samme.

"Jeg har været vild med fransk siden. Så det blev også mit sprog, mens jeg boede og arbejdede i Belgien, og min kone har algiersk baggrund, så jeg taler det også med svigerfamilien".

Han gik specifikt efter en skole, der havde fransk, da han skulle ansættes som nyuddannet meritlærer, og blev en af Skolen på Islands Brygges tre fransklærere, selv om han ikke havde linjefaget. Så der var fuld opbakning, da han gik til ledelsen for at få lov at tage fransk som undervisningsfag på læreruddannelsen.

Faget er mere end at kunne sproget

Selv om Peter Jensen taler sproget absolut flydende, er der masser at lære.

"Det er jo ikke bare et spørgsmål om at have godt styr på sproget, der er også en særlig fagdidaktik, der hører til. Jeg havde dansk som andetsprog på uddannelsen, og her er mange lighedspunkter, men også en masse nyt at hente".

Han underviser 10 timer om ugen i fransk i både 5., 7., 8. og 9. klasse, og han har oplevet, at det er svært bare at bruge de franskbøger skolen har stående.

"Jeg er nødt til at didaktisere ting selv. Både for at få det til at passe i niveauet, men også for at gøre sproget vedkommende for eleverne. Det skal jo helst ramme ind i noget, der interesserer dem".

Det er Søren Theisen meget enig i. Men hen mener, at hans største udfordring, når han kommer ud og undervise, er selve sproget. Selv om han har haft det på VUC og har brugt det på flere cykelture og sprogskole i Nice, føler han sig ikke klar til at undervise 8. og 9. klasser. Derfor har han også fransk på aftenskole ved siden af læreruddannelsen.

"Det er min drøm at komme ud og undervise i musik og fransk. Det er de fag, jeg virkelig elsker. Jeg har også dansk, men det er mere, fordi jeg var nødt til at vælge det".

Peter Jensen vil bestemt også fortsætte med at undervise i fransk så meget som muligt.

"Ofte bliver franskundervisning meget fokuseret på Frankrig. Jeg vil meget gerne brede det ud, så det også handler om andre lande. Jeg har for eksempel været en måned i Montreal, og der bruger de jo helt andre ord. Jeg vil gerne væk fra det stereotype og ud og bruge alle de nye værktøjer, jeg får her".