Debat

Læring i eksterne miljøer styrker motivationen

Hvordan styrker vi elevernes læring og motivation i historieundervisningen? Hvordan kan man bruge anderledes læringstilbud i undervisningen? Hvad kan rollespil og læring i eksterne miljøer betyde for læring og motivation? Det satte vi os for at undersøge!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Historiefaget opleves af mange elever abstrakt og uinteressant. Det lærte vi i mødet med eleverne på Befæstningen og gennem vores praktikker. Det samme mønster viste sig i den kvantitative og kvalitative empiri, vi indsamlede blandt ca. 100 elever mellem 4. og 9. klasse i Københavns Kommune i forbindelse med vores bachelorprojekter. På den baggrund satte vi os for at undersøge, hvordan man kan øge elevernes motivation og interesse i historieundervisningen. Svaret er rollespil og læring i eksterne miljøer, og nøgleordene er forberedelse, læringsmål og rammesætning. 

Vedhæftet er artiklen, som vi skrev i forlængelse af vores bachelorprojekter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget