Peter Bøgvad-Nielsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Peter Bøgvad-Nielsen er 36 år og lærer.

Uddannelse:

Læreruddannet fra Hjørring Seminarium 1996 med linjefagene dansk og idræt.

Arbejdsplads:

Underviser på Det kongelige Teaters Balletskoles læseskole, som er en afdeling under N. Zahles Skole i København. Han har eleverne i dansk og kristendomskundskab - idræt optræder ikke på skemaet, idet skolen skønner, at de bevæger sig nok i forvejen. Han har desuden nogle støttetimer på Zahles, så han stadig kan få fornemmelsen af, hvor meget 25 elever i klassen fylder.

Familie:

Bor sammen med sin kone Karina, der også er lærer, og døtrene Selma på seks og Augusta på ti år på det inderste Amager.

Skoleundervisningen foregår på teatrets præmisser. Eleverne bliver hevet ind og ud af timerne til prøver, sminkning, eller når de skal prøve sko. For eksempel er det meste af 4. klasse for tiden i Japan for at optræde. Undervisningen ligger som regel mellem 10.30 og 16 - morgentimerne er reserveret til ballettræning.

Lige nu:

Arbejdet med et Ibis-projekt, der hedder »Hele verden i skolen«, fylder meget i øjeblikket, siger Peter Bøgvad-Nielsen. Her får eleverne bragt globaliseringen ind i deres forholdsvis trygge hverdag. 4. klasse har stået for salg af lodsedler til hele skolen, og en af eleverne fra klassen vandt en konkurrence om at skrive en statsministertale - som han derfor fik lov til at holde på Christiansborg Slotsplads.

Desuden skal eleverne til balleteksamen i begyndelsen af maj. Den er afgørende for, om de kan fortsætte - der bliver sagt farvel til nogle af dem hvert eneste år.

Om fem år:

Så er jeg stadig på teatret. Det er en dejlig arbejdsplads med gode kolleger.

Efteruddannelse:

Pædagogisk diplomuddannelse i psykologi, som jeg tog for nogle år siden, er blandt andet baggrunden for, at jeg også har specialundervisning. Efter sommerferien går jeg i gang med en AKT-læreruddannelse (adfærd, kontakt, trivsel).

Ting, som er vigtige for mig:

1. Jeg hører næsten altid musik, som betyder meget for mig. Fra radioen, i bilen eller på min iPod.

2. Morten Nielsens digtsamling »Krigere uden våben« åbnede mine øjne for dansk litteratur. Det fik mig til at vælge dansk som linjefag på seminariet - hvor jeg i øvrigt havde en fantastisk lærer. Mit eksemplar af bogen er en førsteudgave fra 1943.

3. Den italienske »Sølvskeen« er nok den bedste af de mange kogebøger, jeg har. Jeg kan godt lide at lave mad, især retter som osso buco og risotto.

4. Telefonen. God at have, især nu hvor vores ældste barn er begyndt at bevæge sig rundt på egen hånd. Jeg bruger den også til at give de store elever dagens lektie per sms - det kan jo være svært at have helt tjek på, hvilke af eleverne der har været til undervisningen.

5. Allan Olsens cd »Jern« - især sangen »Taberens søn«, der maler et utrolig godt billede af situationen i en familie. Den har jeg tit for øje i skole-hjem-samarbejdet.

6. Jeg kan ikke komme ordentligt ud af døren uden en cappuccino om morgenen - dejlig måde at starte dagen på.

7. Min cykel skal absolut med! Jeg cykler tre-fire gange om ugen og er medlem af Amager Cykel Ring. Her får jeg tømt hovedet og får ny energi. Det giver mange supergode oplevelser med gode kammerater.