Ny rapport: Undervisere på læreruddannelsen savner reformviden

Selvom underviserne på læreruddannelsen giver udtryk for, at de i høj grad underviser efter folkeskolereformens mål, føler de sig ikke ordentlig klædt på til at undervise i reformen læringsmål. Det fremgår af en ny rapport fra DPU.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I rapporten svarer 76 procent af underviserne på læreruddannelsen, at de i meget høj, høj eller i nogen grad har behov for et kompetenceløft i læringsmålstyret undervisning. Samtidig siger mellem 69 og 79 procent af lærerne, at de også føler et behov for hjælp til at kunne bruge ny forskning i undervisningen samt give de lærerstuderende formativ evaluering og feedback.

Ministeren lyttede: Målstyring alligevel ikke et hovedmål i læreruddannelsen

Selvom langt størstedelen af underviserne gerne vil have styrket deres kompetencer på en række centrale områder i folkeskolereformen, giver de udtryk for, at de underviser i reformens mål.

"Samtidig med at læreruddannerne på den ene side tilkendegiver, at de i vidt omfang praktiserer den form for undervisning, som læreruddannelsesreformen lægger op til, så tilkendegiver de på den anden side også et ganske betydeligt behov for opkvalificering i de samme centrale elementer i læreruddannelsesreformen og folkeskolereformen", fremgår det af rapporten. 

Rapporten bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt underviserne på landets syv læreruddannelser og er den første undersøgelse, der undersøger den nye læreruddannelse, der blev indført i 2013. 

Læs mere

Rapporten