Deciderede camps er ikke almindeligt i kommunerne. Men mange skoler lægger intensive forløb i enkelte fag ind i skoleåret og deler eleverne op efter, hvad de har særligt behov for at få intensiv træning i. Her har godt 300 skoleledere svaret på spørgsmålet: “Hvad bestod det intensive læringsforløb af, som I senest gennemførte?”

Økonomien sætter grænser for turboforløb for svage elever

Initiativtagerne til Lær for livet-lejrene for udsatte børn, Egmont Fonden, sætter i en ny rapport fokus på hele konceptet med særligt intensive læringsforløb. De konkluderer, at forløb som Drengeakademiet og Lær for Livet styrker børn og unge fagligt og personligt. Det er dog kun de foreløbige resultater og elevers og læreres oplevelse, Egmont Fonden har kigget på. I de kommende år vil fonden dokumentere, hvordan forløbene virker på længere sigt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en ny rappport konkluderer Egmont Fonden, som selv står bag Lær for livet-lejrene for udsatte børn, at intensive læringsforløb styrker børn og unge fagligt og personligt. I rapporten definerer de intensive læringsforløb således:

"I et intensivt læringsforløb arbejdes der i en afgrænset periode fokuseret med en særlig udfordring hos barnet. Det kan være en indsats for at styrke fx læsefærdigheder og/eller sociale og personlige kompetencer".

Et eksempel i rapporten er Odense Kommunes tilbud til skolerne om, at eleverne med læsevanskeligheder kan komme på læsecampen Plan T. Tidligere fik eleverne blot det intensive læsetræningsforløb og kom så tilbage til hverdagen. Men nu har Odense besluttet, at skoler, der sender elever på læsecamp, skal udpege en makker i klassen til den elev, der skal på camp.

Makkeren er i kontakt med eleven under campen, og når eleven kommer tilbage på skolen efter campen, er de to et fast makkerpar i undervisningen både i dansk og i andre fag. En af elevens lærere bliver introduceret til en model for elevcoaching, og et coachforløb sættes i gang én af de sidste dage på læsecampen, hvorefter læreren skal have en kort coachsamtale med eleven ca. hver 14. dag i omkring seks måneder.

En halv million per barn

Fire ugers camp for 16 børn koster Odense Kommune cirka en halv million kroner - inklusive 16 it-rygsække. Det vil sige ca. 30.000 kroner pr. barn. Ifølge 58 procent af de 300 skoleledere, Egmont-rapporten har spurgt, at det i høj grad er økonomiske hensyn, der er en barriere for at integrere intensive forløb i skolens hverdag. Direktør i Egmont Fonden Henriette Christiansen opfordrer kommunalpolitikeretil at give skolerne et økonomisk og ledelsesmæssigt råderum til at prøve intensive læringsmetoder af:

"Mange har via en særlig, intensiv indsats genfundet gejsten og glæden ved at lære. Lad os give flere børn og unge den samme mulighed. Lad os udvikle og afprøve endnu bedre indsatser. Og lad os gøre det sammen", siger hun. 

"Vi vil gerne tage et medansvar for at udvikle og afprøve endnu bedre indsatser. Og vi opfordrer politikere, skoler, frivillige og professionelle omkring børnene til at være med." 

60 procent af lærerne vurderer, at flere intensive læringsforløb kunne hjælpe dem med at inkludere elever med særlige behov.  Men samtidig vurderer 53 procent, at de selv mangler de nødvendige kvalifikationer til at gennemføre intensive læringsforløb. 

Rapporten kan som nævnt ikke konkludere noget om nogle ugers intensiv har varige effekter for eleverne. Men forskeren Søren Langager, DPU på Aarhus Universitet, ser ifølge Egmont Fonden et langsigtet potentiale i turboforløbene.

"Når et barn på en læsecamp bryder læsekoden, svarer det til, at det lærer at cykle. Barnet vælter mange gange, men pludselig cykler det og kan gøre det resten af livet. Intensive læringsforløb kan give børn den følelse af at kunne noget betydningsfuldt, og dér ligger det helt store potentiale," siger han.

Læs hele rapporten via linket til højre.

Læs mere

Egmont Rapporten 2015