Anmeldelse Pædagogik
0   388

Socialkonstruktionisme - nu forklaret, så det kan forstås

Et svært, men meget anvendt begreb har nu fået en glimrende introduktion for lærerstuderende. Almindeligt nysgerrige lærere må også gerne læse med.

Introduktion til socialkonstruktionisme

Fakta


Titel
Introduktion til socialkonstruktionisme

Forfatter
Nanna Kock Hansen, Gerd Christensen

Pris
210

Sider
112

Serie
Undervisning og læring

Forlag
Dafolo

De senere år har flere danske forskningsprojekter om skole, undervisning og læring været inspireret af en nyere forskningstilgang, der betegner sig gennem begrebet socialkonstruktionisme. Det har imidlertid været svært at få hold på, hvad begrebet egentligt indebærer. Mange studerende på læreruddannelsen har forsøgt at komme til forståelse med socialkonstruktionismen i forbindelse med deres arbejde med bachelorprojektet, og nu får de hjælp af denne glimrende introduktionsbog. Det er dejligt.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen er inddelt i to dele, hvor første del introducerer til tankerne bag, de grundlæggende ideer og begreber. Her får man som læser mulighed for virkelig at få fat i de grundlæggende overvejelser, der tilsammen "gør" socialkonstruktionismen: Hvad er sandhed? Hvad betyder det at have en "antirealistisk tilgang" til den verden, der skal undersøges? Hvilken rolle spiller sproget for vores forståelse af verden? Hvorfor er magt et nødvendigt begreb i forbindelse med forskning?

Frem for alt får læseren af bogen en beskrivelse af et begreb, der dukker op mange steder i forbindelse med forskningsformidling, nemlig diskursbegrebet.

Bogens anden del beskriver udvalgte danske forskningsprojekter, der har været inspireret af socialkonstruktionisme. Det er en velfungerende måde at skrive en introduktion på. Forskere har arbejdet socialkonstruktivistisk med vigtige begreber for undervisere i folkeskolen og på læreruddannelsen: køn, mobning, materialitet (lokaler og rum), anerkendelse, positiv psykologi og etnicitet. Hvert tema har sit eget kapitel.

Særligt kapitlerne om mobning og anerkendelse giver et spændende indblik. Fælles for alle kapitlerne er det dog i denne anmelders optik, at de godt kunne have været lidt mere omfattende, fået lidt mere plads, end de har fået. Det gode er, at man efter endt læsning har et fint indblik i nyere dansk forskning, og vil man vide mere, kan bogens litteraturliste være en god hjælp.

Bogen anbefales til alle bachelorskrivende lærerstuderende og til nysgerrige lærere, der har tid til også at læse teoretiske bøger.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
401 andre er allerede tilmeldt