Anmeldelse

Introduktion til socialkonstruktionisme

Socialkonstruktionisme - nu forklaret, så det kan forstås

Et svært, men meget anvendt begreb har nu fået en glimrende introduktion for lærerstuderende. Almindeligt nysgerrige lærere må også gerne læse med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De senere år har flere danske forskningsprojekter om skole, undervisning og læring været inspireret af en nyere forskningstilgang, der betegner sig gennem begrebet socialkonstruktionisme. Det har imidlertid været svært at få hold på, hvad begrebet egentligt indebærer. Mange studerende på læreruddannelsen har forsøgt at komme til forståelse med socialkonstruktionismen i forbindelse med deres arbejde med bachelorprojektet, og nu får de hjælp af denne glimrende introduktionsbog. Det er dejligt.

Fakta:

Titel: Introduktion til socialkonstruktionisme

Forfatter: Nanna Kock Hansen, Gerd Christensen

Pris: 210

Sider: 112

Serie: Undervisning og læring

Forlag: Dafolo

Bogen er inddelt i to dele, hvor første del introducerer til tankerne bag, de grundlæggende ideer og begreber. Her får man som læser mulighed for virkelig at få fat i de grundlæggende overvejelser, der tilsammen "gør" socialkonstruktionismen: Hvad er sandhed? Hvad betyder det at have en "antirealistisk tilgang" til den verden, der skal undersøges? Hvilken rolle spiller sproget for vores forståelse af verden? Hvorfor er magt et nødvendigt begreb i forbindelse med forskning?

Frem for alt får læseren af bogen en beskrivelse af et begreb, der dukker op mange steder i forbindelse med forskningsformidling, nemlig diskursbegrebet.

Bogens anden del beskriver udvalgte danske forskningsprojekter, der har været inspireret af socialkonstruktionisme. Det er en velfungerende måde at skrive en introduktion på. Forskere har arbejdet socialkonstruktivistisk med vigtige begreber for undervisere i folkeskolen og på læreruddannelsen: køn, mobning, materialitet (lokaler og rum), anerkendelse, positiv psykologi og etnicitet. Hvert tema har sit eget kapitel.

Særligt kapitlerne om mobning og anerkendelse giver et spændende indblik. Fælles for alle kapitlerne er det dog i denne anmelders optik, at de godt kunne have været lidt mere omfattende, fået lidt mere plads, end de har fået. Det gode er, at man efter endt læsning har et fint indblik i nyere dansk forskning, og vil man vide mere, kan bogens litteraturliste være en god hjælp.

Bogen anbefales til alle bachelorskrivende lærerstuderende og til nysgerrige lærere, der har tid til også at læse teoretiske bøger.