Lærerne lider af klassiske overbelastningssymptomer så som træthed, søvnbesvær, tristhed og manglende korttidshukommelse, siger Rasmus Alenkær

Rasmus Alenkær: Lærerne er pressede og stressede

"De lærere, jeg møder til behandling i min psykologpraksis, er ikke sygemeldte i protest eller i trods. De er pressede, stressede, forvirrede, triste, deprimerede og skuffede i en sådan grad, at de ikke kan passe deres arbejde. Basta", skriver cand. pæd. psych. Rasmus Alenkær på sin facebook-profil. Folkeskolen.dk har talt med psykologen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærernes sygefravær steget med 31 pct. i København 

Hovedproblemerne hos de lærere, der kommer i hans og hans psykologkollegers praksis er overbelastningssymptomer, fortæller Rasmus Alenkær til folkeskolen.dk.

"Lærerne lider af søvnbesvær, manglende korttidshukommelse - de helt klassiske symptomer på overbelastning. De er mest af alt meget trætte, de er triste, har tendens til depression og græder meget. Det er unge som ældre. De oplever at være pressede på tid. De har ikke den fornødne tid til at præstere en anstændig vare. Bare at nå det helt nødvendige er der ikke tid til".

Rasmus Alenkær siger, at de lærere han møder i sin praksis ikke længere tænker, at de skal levere et superfint arbejde i skolen. De tanker har de lagt fra sig. Men bare dét at nå igennem hverdagen på en ok måde, volder problemer.

Hans kommentar på facebook til den aktuelle debat er blevet læst og delt af tusinder.

Stemmer fra skolen: Stress-sygemeldt lærer vil tilbage

Lærerne mangler tid

Der er for lidt tid til det praktiske, til koordineringsopgaverne og til udviklingsopgaverne. Mange lærere er i flere team, og det gør tidsproblemerne store.

"Jeg møder egentlig ikke dem, der er meget idealistiske omkring deres fag. Jeg møder mest de lærere, hvor det er gået temmelig galt, og jeg oplever ikke, at de tidligere havde problemer i deres hverdag. Det er meget konkret, at de oplever, de har for lidt tid", fortæller Rasmus Alenkær.

Foruden sin psykologpraksis er han rejsende i skoleudvikling og aktionslæring. Her oplever han store forskelle, når han besøger en privatskole og en folkeskole.

"På privatskolerne har de energi til at gå i gang med aktionslæring, men på folkeskolerne er det nærmest en succes, hvis der kun er én, der græder undervejs eller hvis der kun er én lærer, der lige har sagt op på skolen".

"Alle de tanker, der hele tiden dukker op i lærernes stress, tager energi fra det rationale, de skal bruge til at løse opgaven med. Der skal ikke så meget til for en person, der er overbelastet i forvejen", siger Alenkær.

Ung lærers opråb blev facebook-hit: Vi er for få til at løfte opgaven

 

Læs mere

Se de mange kommentarer på facebook