»Vi tror på inkludering«

Ti elever med behov for støtte er integreret i overbygningen på Iselingeskolen i Vordingborg

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De to drenge lapper cykler, bygger fuglehuse, polstrer stole, læser og regner. De går på Iselingeskolen i Vordingborg, hvor de har timer i 7. klasse sammen med de andre specialklasseelever, der er integreret i normalklassen. Men de har også timer i den lille sideløbende specialklasse.

Eleverne her har forskellige grader af indlæringsvanskeligheder, og på nuværende tidspunkt handler det om at lære dem noget, de kan bruge i hverdagen. De to drenge har tre praksisdage om ugen, hvor de arbejder i træværksted og med motorlære. De har en gammel bil, de roder med, og i fantasien drøner de ned ad de tyske motorveje sammen med deres lærer.

Fem elever med støtte er integreret i klassen, hvor der i alt er 25 elever. Tre af dem kommer fra samme lille fødeskole, hvor de også har været inkluderet i den almindelige klasse, men kunne gå med de to støttelærere hen i et mindre rum og arbejde, når der var behov for det. Det er meget forskelligt for de tre elever, hvor stort behovet har været.

På Iselingeskolen kommer elever fra flere små fødeskoler. Men hvor de andre elever kan ønske, hvilke kammerater de gerne vil gå i klasse med, og så prøver man at tage et hensyn til ønskerne - så er det anderledes med de elever, der har behov for støtte. De skal nemlig gå i dén 7. klasse, der socialt har nogle stærke elever. Nogle, som måske vil tage sig af dem.

Skemalægning er et stort puslespil her, for ikke to integrerede elever følger samme skema. En har praksisdage og mange timer med støtte, men så er han med i biologitimerne i flere klasser, fordi det er hans store interesse. En har kun praktiske fag med sin store klasse, og en elev har kun få timers støttelærer i normalklassen, hvor han har alle sine timer.

Winnie Kistrup er skemalægger og afdelingsleder på Iselingeskolen. Hun fortæller, at der i alt er ti elever, der er mere eller mindre inkluderet i overbygningen.

»Vi inkluderer elever med behov for støtte, fordi vi tror på det. Men det er en udfordring. Det ville klart være lettere at have en specialklasse«, siger Winnie Kistrup.

Foruden de enkeltintegrerede elever har Iselingeskolen en klasse for børn med autisme og en klasse for multihandicappede børn.

hl@dlf.org