Lærerparret Anette og Morten Friis Haunstrup glæder sig over den nye folkeskolereform.

”Jeg er den samme som før ferien”

Der har været langt imellem de positive udmeldinger omkring folkeskolereformen og den ny arbejdstidslov. Men lærerparret Anette og Morten Friis Haunstrup ser rigtig mange fordele ved deres nye arbejdsdag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg har da fået kommentarer om, at folk er trætte af, at jeg er så positiv, når snakken falder på reformen", fortæller Anette Friis Haunstrup. Både hun og hendes mand Morten Friis Haunstrup er lærere ved Stensballeskolen i Horsens, og de deler begge det synspunkt, at der er flere fordele end ulemper ved den nye folkeskolereform.

Og så er de godt trætte af, at det hele skolereformen bliver omtalt med et negativt fortegn, og derfor har de henvendt sig til Folkeskolen for at dele deres vinkel, som de synes fylder for lidt i medierne.

"Reformen er et vilkår, og vi er nødt til at finde det positive i det", fastslår Morten Friis Haunstrup, hvortil Anette Friis Haunstrup tilføjer: "Jeg kan ikke sige, at det fungerer for alle andre, som det fungerer for mig. Personligt oplever jeg dog, at jeg er den samme lærer for mine elever som før ferien".

Ung lærer: Så lad os da få centralt styret undervisning

Lærerparret ser ikke reformen som et nødvendigt onde. I stedet er de begejstrede for de muligheder, folkeskolereformen åbner op for i deres undervisning. De ser begge frem til, at der er langt større frihed til holddeling, end der var før reformen. Og så er der de Fælles Mål:

"De konkretiserede mål har gjort, at det bliver mere praksisnært og anvendeligt fremover", siger Anette Friis Haunstrup. Hendes mand indskyder, at metodefriheden omkring den målstyrede undervisning gør, at man stadig kan tilrettelægge det, som man selv finder bedst.

Kan nå det, der skal nås Anette og Morten Friis Haunstrup oplever begge fra deres netværk, at også mange andre lærere er åbne over for folkeskolereformens muligheder.

Det er i stedet arbejdstidsloven, der presser kollegerne. Men sådan oplever Anette Friis Haunstrup det slet ikke; hun bruger allerede nu de pauser, der er lagt ind mellem hendes undervisningstimer, på konstruktiv vis.

"De huller, der er i løbet af dagen, giver mulighed for at samle op og gøre klar. Det giver mig ro i min undervisning, at jeg føler mig ordentligt forberedt, inden jeg går ind i en ny klasse", fortæller Anette Friis Haunstrup.

Morten Friis Haunstrup er heller ikke bange for at mangle tid til forberedelse eller rettearbejde: "Eleverne har fagdage med få lærere, hvor vi andre har mulighed for lægge vores rettearbejde". Den nye arbejdsgang har kun en uge på bagen, men de tror på, at deres arbejde også hænger sammen i fremtiden.

To lærere skriver dagbog om deres nye hverdag

"Det handler om at strukturere sin tid. Det kan være, at jeg tager fejl, men jeg oplever, at jeg vil kunne nå det, der skal nås", uddyber Anette Friis Haunstrup.

Godt klædt på Anette og Morten Friis Haunstrup er begge uddannet ved læreruddannelsen i Silkeborg, hvor de for fire år siden fik bachelorbeviset i hånden. Hun fortæller, at deres uddannelse har været med til at gøre dem omstillingsparate:

"Jeg er ikke fastlåst i, at tingene skal være på en bestemt måde. Og så synes jeg, at jeg på seminariet er blevet ret godt klædt på til, at tingene kan ændre sig".

I foråret 2014 blev ægteparret en del af en arbejdsgruppe på Stensballeskolen, der skulle forberede skolen på de nye lovændringer. Det gav dem begge en følelse af at have en finger på pulsen i forhold til skolens udvikling og de forandringer, der ville møde dem på den anden side af sommerferien.

Anette Friis Haunstrup var forberedt på, at det kunne blive en hektisk forberedelsesuge, inden Stensballeskolen tog hul på det nye, reformerede skoleår. For at undgå stress-sved og tunnelsyn var hun ude i god tid med planlægningen: "Inden ferien havde jeg lavet mine årsplaner, så forberedelsesugen blev kun brugt til at planlægge min undervisning".