Brug jobsamtalen til at vise, hvem du er


En ting er, hvad der står i stillingsopslaget, noget andet er, hvordan dine personlige egenskaber kommer til udtryk i jobsamtalen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad gør du i jobsamtalen, hvis skolen søger en medarbejder med nogle bestemte personlige egenskaber?

Skal du lægge en strategi, der går ud på at fortælle, hvad du kan inden for hvert af de udpegede områder, eller skal du vise det på en anden måde?

Sjælsøskolen i Birkerød har netop søgt en lærer, der ifølge jobopslaget »brænder for at eksperimentere med og udvikle sin undervisning, der vægter samarbejdet med kolleger højt, der er engageret, arbejdsom og har et godt humør, og som vægter en god omgangstone og trivsel for alle højt«.

Hvordan viser en ansøger, at den beskrivelse passer?

»Vi sidder ikke med et afkrydsningsskema og tjekker, hvordan der bliver svaret, men det er en god idé at fortælle om undervisningsprojekter og andre forløb, som kan vise, hvordan ansøgeren har det med sin undervisning og med at samarbejde«, siger afdelingsleder for mellemtrinnet Kristine Pico Ørsted, Sjælsøskolen.

Når skolen gør en del ud af at beskrive, hvordan den nye lærer skal være, er det for at afstemme forventningerne. Søger man jobbet, bør man vide, hvad det er for en type medarbejder, skolen har brug for.

»Det vil være ærgerligt for alle, hvis vi kommer til at ansætte en medarbejder, der ikke passer til jobbet. Derfor fremhæver vi, hvor skolen er på vej hen, og hvad det er for en type medarbejder, vi leder efter. Men beskrivelsen dækker ikke alt. Det kan godt være, at en ansøger har de egenskaber, der efterlyses, men alligevel ikke er den rigtige«, siger afdelingslederen.

Det sidste hænger sammen med det, der ikke står i jobopslaget.

»Det kan være, at vi under samtalen får et indtryk af, at ansøgeren ikke er den helt rigtige til at indgå i de samarbejdsrelationer, der er på skolen. Den slags kan man ikke skrive sig ud af, når jobbet bliver slået op«, siger Kristine Pico Ørsted.

Det gode råd med hensyn til jobsamtaler og personlige egenskaber er: Vær dig selv og vær parat til at sætte ord på det, du kan, og det, du består af. Så skal der nok blive stillet spørgsmål, der bringer de rigtige oplysninger frem.