Lærer til lærer
0   779

Kan elever vurdere og formidle digitale læringsressourcer

Det er tirsdag morgen og otte børn fra 3. klasse på Skovbrynet skole er klar på skolens læringscenter. De er udtaget til at være mediepatrulje i dette skoleår. I dag skal de arbejde med endnu et digitalt værktøj, som de derefter skal formidle til resten af klassen.

https://docs.google.com/document/d/1KFqMtfke-BDExrrWSjqyPxxFaqXqga7G7C5ZDYg5g54/edit?usp=sharing

Kan elever vurdere og formidle digitale læringsressourcer

Det er tirsdag morgen og otte børn fra 3. klasse på Skovbrynet skole er klar på skolens læringscenter. De er udtaget til at være mediepatrulje i dette skoleår. I dag skal de arbejde med endnu et digitalt værktøj, som de derefter skal formidle til resten af klassen.

Praksis

Artiklen fortsætter under banneret

Sådan har det været hver tirsdag siden skoleårets start, hvor Skovbrynet skole kunne kalde sig en digital skole. Når alle børn har Ipads, kræver det ikke bare kompetencer i at bruge de digitale værktøjer, som ligger tilgængeligt på nettet, men i lige så høj grad kompetencer i kritisk at vurdere disse. Hvad kan det bruges til? Hvornår? Er det brugervenligt? Hvad kan vi lære?

Hver tirsdag kommer en gruppe elever op på skolens læringscenter og sammen med en bibliotekar “åbnes” et udvalgt digitalt værktøj op. Der eksperimenteres, leges og afprøves i hvor høj grad dette værktøj egner sig til læring. Undervejs sørger bibliotekaren for at eleverne reflekterer over værktøjets anvendelighed ved at stille en række formaliserede spørgsmål til eleverne. Eleverne skal efterfølgende videreformidle denne nye viden til resten af klassen.

At være en del af mediepatruljen kræver ingen særlige forudsætninger. Der udvælges fire elever fra hver klasse. Disse elever kommer sammen med eleverne fra parallelklassen op på læringscentret. De fungerer som mediepatrulje for et år af gangen og kommer fire gange i løbet af et skoleår. Dermed får man “åbnet” fire digitale læringsredskaber på hver årgang pr år. På Skovbrynet skole betyder det, at 36 redskaber spredes og siver blandt både lærere og elever.

Fremlæggelser i klassen

Umiddelbart efter fremlægger mediepatruljen foran resten af klassen, dels hvad det givne værktøj kan, ved at vise det på klassens digitale skærm, dels fortæller de om, hvad det kan bruges til i et læringsøjemed - og selvfølgelig om det virker efter hensigten. Klassen skal derefter hurtigst muligt bringe redskabet i brug i forbindelse med den undervisning, der i forvejen er planlagt. Dette er vigtigt for at værktøjet breder sig mens det er friskt i hukommelsen og dermed bliver en del af skolens læringskultur.

Nu er eleverne fra mediepatruljen fremover de eksperter, som alle børn og voksne på skolen vil kunne spørge til råds, hvis de vil have hjælp til netop dette værktøj. Mediepatruljen har en blog, hvor alle børn, lærere og forældre altid kan se, hvilke læringsressourcer, der er blevet gennemgået samt hvilke børn, der har været mediepatrulje den dag.                                       

Vurderingskompetence og kritisk sans

Det handler om videndeling. Hvordan forankrer man en ny kultur, hvor ikke kun lærere, men også elever vurderer kvaliteten af digitale læringsressourcer? Eleverne har i dag fri adgang til en masse online læringsressourcer, men ofte mangler de grundlæggende redskaber til at vurdere disse. En stor del af mediepatruljens arbejde består derfor i, at udvikle en form for vurderingskompetence og kritisk sans hos eleverne samtidig med, at de udbreder deres kendskab til et specifikt værktøj.

Elev til elev

Med elever som formidlere i fx en mediepatrulje muliggøres videndeling på tværs af gængse strukturer som klasser, årgange og teams, samtidig giver det mulighed for at trække elevernes egen medievirkelighed og mediekompetencer ind i skolens formelle rammer.

 

Isabel Mossing og Lisbeth Gade

Skovbrynet skolebibliotek

Skovbrynet skole

værebrovej 156

2880 Bagsværd

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
701 andre er allerede tilmeldt