”Vi mødes med både forvaltning og politikere i disse dage for at tale om, hvordan vi kan gøre en god skole bedre. Det sker efter vores mening ikke alene ved at forøge elevernes timetal”, siger næstformand for Frederiksberg Kommunelærerforening Anja Hyldgaard Løgtholt.

Frederiksberglærere: KL-arbejdstidsrapport er spild af penge

Konsulenter fra KL’s partnerskab om effektivisering af lærernes arbejdstid har netop afleveret første udkast til rapporten om Frederiksberg Kommune. De tal kendte vi allerede, lyder det fra Frederiksberg Kommunelærerforening.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rapporten viser, at lærerne på Frederiksberg underviser mere end landsgennemsnittet. Men det vidste lærerne og børnehaveklasselederne allerede.  "Vi har lavet vores egen undersøgelse af lærernes arbejdstid. Den viser - med marginale forskelle - samme konklusion som KL's undersøgelse. Den viden havde vi allerede i februar. Derfor tilbød vi at lave en undersøgelse sammen med Frederiksberg Kommune, betalt af os, lærerne og børnehaveklasselederne", siger Jørgen Thyregod, medlem af Frederiksberg Kommunelærerforenings bestyrelse og ansvarlig for den tekniske gennemførelse af lærerforeningens egen undersøgelse.

Silkeborg siger nej tak til KL's arbejdstids-partnerskab

Spild af penge

Frederiksberg Lærerforening har fra begyndelsen været bekymret for konsekvenserne af, at Frederiksberg Kommune indgik partnerskab med KL om lærernes arbejdstid. Ifølge Frederiksberg Kommunelærerforening har det kostet kommunen knap 70.000 kroner. "Når nu vi ser rapporten, kan vi se at det var spild af penge. Desværre frygter vi, at flertallet alligevel vil bruge KL's oppustede konklusioner til at tvinge flere timer igennem uden ekstra resurser. Problemet er jo, at man ofte vil retfærdiggøre selv unødvendige rapporter ved at gen-nemføre nogle af forslagene. Så der er stadig grund til at være på vagt", siger Jørgen Thyregod.  Det bekræfter den konservative formand for Undervisningsudvalget på Frederiksberg Margit Ørsted. Hun glæder sig over, at de regler der er for lærernes arbejdstid på Frederiksberg fungerer efter hensigten. Alligevel kan analysen godt give anledning til, at der skal ske forandringer. "Det er muligt, at det skal føre til ændringer. Fra politisk side ønsker vi, at eleverne får så meget undervisning som muligt. Så vi må se, om der er noget, der kan ændres. Vi kan se på lejrskoler, forberedelsestid og efteruddannelse. Men jeg vil gerne have, at eleverne har lejrskoler, og lærerne får efteruddannelse og forberedelse, og derfor er det svært lige nu". Margit Ørsted understreger, at ændringer skal ske i dialog med lærerforeningen.

"Vi må se, om vi kan lægge nogle ting på en anden måde. Vi har overordnet ikke gjort det for at se, om vi kan spare. Vi har gjort det, for at blive klogere og for at have et bedre udgangspunkt, når vi skal snakke med lærerne".

Lærere: Se på udvikling - ikke besparelser Frederiksberg Kommunelærerforening mener, at KL-partnerskabets konklusioner kun har fokus på økonomisk gevinst, ikke på hvordan skolerne på Frederiksberg kan udvikles. Næstformand i Frederiksberg Kommunelærerforening er glad for, at det ikke er den indstilling politikerne på Frederiksberg har.

Vordingborg: KL skabte mistillid

"Vi mødes med både forvaltning og politikere i disse dage for at tale om, hvordan vi kan gøre en god skole bedre. Det sker efter vores mening ikke alene ved at forøge elevernes timetal", siger næstformand Anja Hyldgaard Løgtholt.

Læs mere

Frederiksberg Kommunelærerforenings notat om KL'sarbejdstidsanalyse