It-penge fordelt på skolerne uden plan

80 procent af lærerne mener, at brugen af it i skolen styrker undervisningen og elevernes motivation, og et flertal vil gerne bruge endnu mere it. Men de milliarder, der allerede er investeret i hardware til de danske skoler, er fordelt alt for planløst, konkluderer flere undersøgelser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er en nødvendighed, at alle kommuner og skoler udarbejder planer for it i undervisningen. Det vil skabe tryghed og vished hos elever, forældre og ikke mindst lærerne. Planerne skal sikre, at kommuner og skoler ikke investerer og fokuserer på delelementer. Det handler om at tænke i helheder, så der f.eks. ikke indkøbes hardware, uden at der er midler til at opkvalificere lærernes kompetencer. Store investeringer i nye digitale læremidler er heller ikke løsningen, hvis eleverne kun har adgang til et computerværelse to gange om ugen", lyder budskabet fra Dansk Erhverv, som sammen med Danmarks Lærerforening har spurgt lærere og forældre om deres syn på it i undervisningen.

DLF går til partnerskabsmøde med en it-strategi

Regeringen melder om kort tid en plan ud for anvendelsen af den halve milliard, der er sat af til folkeskole-it mod, at kommunerne investerer tilsvarende i hardware. Men det er ikke første gang, en regering slår ud med armen og millionerne, og de danske skoler har da også både masser af computere, god internetforbindelse og bruger mere it i undervisningen end mange andre lande. Alligevel læser danske elever ikke bedre end fx de japanske, der stort set ikke rører it-udstyr i skoletiden.

"Både kommuner og stat har en tilbøjelighed til, at it-virkemidler kommer til at overskygge det egentlige formål. Der er ikke noget galt i, at man har investeret i it i folkeskolen, men vi savner den overordnede tænkning, der handler om, hvordan vi får it brugt til noget, der gavner eleverne i deres læringsproces", siger formanden for Skolerådet Jørgen Søndergaard til Politiken og mener, at de danske skoleelever har fået alt for lidt ud af de gentagne it-investeringsrunder.

Flertal: Lad bare eleverne tage computer med i skole

"It er en integreret del af folkeskolens hverdag, og lærerne er meget bevidste om at bruge it, så det styrker elevernes udbytte af undervisningen. Men lærerne er heldigvis også meget ambitiøse, når det gælder brugen af it. De vil gerne have øget brug af it, og de efterspørger øget fokus på den didaktiske anvendelse af it i fagene og flere digitale læremidler på skolerne", siger formand skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Læreforening Bjørn Hansen.

Et stort flertal på 95 procent af forældrene til børn i folkeskolen anser det for vigtigt, at der er fokus på it i folkeskolen. De bakkes op af en medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor 97 procent af virksomhederne anser det for vigtigt, at folkeskolen har fokus på it.

58 pct. af folkeskolelærerne mener, at en øget brug af it i skolen vil styrke det faglige niveau. Og 71 pct. mener, at det vil øge motivationen hos eleverne.