Anmeldelse Dansk
0   245

Videre i teksten

Videre i teksten

Fakta


Titel
Videre i teksten

Forfatter
Johannes Fibiger, Ayoe Quist Henkel, Peter Kaspersen, Stefan Kjerkegaard

ISBN
9788776758844

Sider
301 sider

Type
Bog

Forlag
Hans Reitzels Forlag

Den beskrivelse af tekstlæsningens betingelser, som Stanley Fish lancerede i 1980, da han spurgte: »Is there a text in this class«, blev underligt selvopfyldende: Fishs pædagogiske arvtagere rykkede læseren i centrum i en grad, så teksten ofte rykkede ud af klasselokalet. Samtidig betød medieeksplosionen, at litteraturens - og dermed tekstens - særstatus i skolen er kommet under pres.

Artiklen fortsætter under banneret

»Videre i teksten« søger blandt andet at komme omkring disse litteraturpædagogiske udfordringer, og bogen rummer bud på mulige svar, både når det drejer sig om litteraturundervisningens hvorfor, hvad, hvordan og hvorhen.

Der bliver således taget fat om nogle centrale problemfelter, og antologiens sigte er sympatisk. Det handler nemlig om at geninstallere to bærepiller i litteraturundervisningen: teksten og læreren. Eller som det siges i et retorisk spil på Fish: »Vi forudsætter, at der er en tekst i klassen« og »Frem for at spørge, om der er en tekst i klassen, må man spørge, om der er en lærer«.

Især i hovedafsnittene om "udgangspunkter" og om "perspektiver og udfordringer" bliver der tegnet sammensatte portrætter af litteraturpædagogikkens aktuelle status. Portrætteringen er en meget nøgtern gengivelse af positionerne, og der er mange interessante referencer også til international forskning på området. På nogle punkter kunne man ønske sig, at forfatterne tydeligere svarede på, hvad det konkret betyder, at teksten og konteksten - og ikke metoderytteriet - skal bestemme læsningen.

Det kunne for eksempel gøres i afsnittene om positioner og metode. I disse afsnit er der ganske vist redelige fremstillinger af hovedtanker i for eksempel genrepædagogikken og omkring litteratursamtalen. Men dels bliver behandlingen af dem noget summarisk, dels savner man, at forfatterne mere specifikt pegede på de farbare veje for litteraturmetodikken.

Overordnet set er »Videre i teksten« en konsistent samling af synspunkter på litteraturundervisningen, og den vil med stort udbytte kunne anvendes i læreruddannelsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.288 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
49 andre er allerede tilmeldt