Irma Trebbien og lærerne i Nyborg ville hellere undvære mursten end lærerstillinger

Godt samarbejde i Nyborg

Nyborg Kommune blev på kongressen i København i dag fremhævet som en kommune, hvor der kunne gennemføres besparelser og strukturændringer uden fyringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har en kommune, hvor vi oplever, at politikerne tager ansvar for kvaliteten i undervisningen med vilkår, så lærerne kan skabe god undervisning og hvor der er tænkt på lærernes arbejdstid. Kommunen samarbejder med lærerne ud fra begreberne tillid og dialog, sagde Irma Trebbien, der er lærerkredsformand på Fyn. Hun fortalte om Nyborg Kommune, der har 30.000 indbyggere og 300 lærere. Nyborg har været gennem en sparerunde.

"Men det var vigtigt for kommunen, at vi bevarede kvaliteten i undervisningen, selv om der var struktur-ændringer på banen", sagde hun.

Processen startede med et borgermøde, hvor lærerkredsen var inviteret, og politikerne havde lyttet til lærerne, da de behandlede sagen i byrådet og tog stilling til skolestrukturen. Blandt andet på grund af lavere elevtal skulle der spares 24 millioner kroner, men det blev efter lukning af otte ud af 14 skoler vedtaget, at 7 millioner kroner skulle føres tilbage til skolevæsenet.

"Vi så hellere, at murstenene skulle forsvinde frem for lærerstillinger. Der blev lavet en plan for omplaceringer, og det fungerede stort set gnidningsfrit", fortalte Irma Trebbien. 

"Der opstod ikke forviklinger eller utrygge situationer for vore medlemmer".

Irma Trebbien besvarede spørgsmålet om, hvad det er, der gør Nyborg Kommune til en attraktiv arbejdsplads for lærerne:

"De lyttede meget til os, og der blev truffet nogle valg, som vi i vores oplæg havde lagt op til", sagde hun.