Forskning

Madlavning og idræt øger svage elevers trivsel

Noter om ny dansk og udenlandsk viden og forskning om skole, fag og pædagogik.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er madlavning, teater og zumba på skemaet på en række københavnske skoler i øjeblikket. Skolerne deltager nemlig i det såkaldte Go-Active-projekt. Projektets mål er at give udsatte og marginaliserede børn lyst til at leve et sundt og aktivt liv. DGI-byen styrer projektet. Det er finansieret af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i perioden 2009-2012, og der er tilknyttet pædagogiske forskere.

»Det er bemærkelsesværdigt, hvordan børnene via aktiviteterne opbygger mere selvtillid og bedre selvværd. Vi ser tegn på, at en del samtidig bliver mere undervisningsparate, og det forbedrer atmosfæren omkring aktiviteterne, så der bliver mere koncentration«, fortæller en af forskerne, adjunkt i sundhedspædagogik ved Aarhus Universitet Jeanette Magne Jensen.

Læs: Du kan læse om projektet i rapporten »Inddragelse af børn - hvorfor og hvordan?«, der ligger på www.go-active.dk