DPU overtager DLH's opgave

Den videnskabelige forskning skal stadig udvikles

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det bliver Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), som skal '. . . udvikle og nyttiggøre den videnskabelige forskning med særligt henblik på folkeskolens tarv', hvis den nye institutionsstruktur gennemføres, som det er skitseret. Det fastslår styrelseschef i Undervisningsministeriet Ivan Sørensen.

DPU overtager dermed den opgave, som har været Danmarks Lærerhøjskoles særkende i hele institutionens levetid; netop ved at forpligte forskerne til ikke alene at forske, men også at formidle forskningen til skolen, har man i Danmark forsøgt at sikre en tættere sammenhæng mellem den pædagogiske forskning og skolens hverdag, end man kender mange andre steder i verden.

I debatten om de nye pædagogiske institutioner og deres struktur er der blevet talt og skrevet meget om videnskabelig grundforskning og pædagogisk efteruddannelse, men Lærerhøjskolens særlige ansvar over for skolen er hverken nævnt i debatten eller i de forskellige oplæg og notater, der er sendt ud.

Det skyldes imidlertid ikke, at man stille og roligt er i gang med at afskaffe den direkte forbindelse mellem forskningen og folkeskolen, fastslår Ivan Sørensen. Tværtimod. Det skyldes simpelthen, at alle har taget det for givet, at DPU overtager det kommissorium, siger styrelseschefen.

Det internationale evalueringspanel, som i efteråret offentliggjorde en rapport om Danmarks Lærerhøjskole, foreslog, at man afskaffede Danmarks Lærerhøjskoles '. . . funktionelle og organisatoriske . . .' forbindelse til folkeskolen og i stedet forpligtede skolens forskere til at udøve pædagogisk grundforskning på højeste videnskabelige niveau. Det synspunkt har imidlertid ikke fundet genklag i ministeriet, siger Ivan Sørensen.id