Det første egentlige landsresultat i de nationale test er netop offentliggjort

Forventelig fremgang i nationale test

Det ville have overrasket både professor Niels Egelund og formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo, hvis der ikke havde været fremgang i de nationale test fra 2010 til 2011. Det sker altid, når man indfører den type testsystemer, siger Anders Bondo.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det ville have været overraskende, hvis der ikke var fremgang" , mener professor og formand for Pisa-konsortiet Niels Egelund.

"Folkeskolen bevæger sig i den rigtige retning med øget faglighed", siger han, men tilføjer, at man ikke ud fra den netop offentliggjorte nationale præstationsprofil kan vurdere, om fremgangen i testresultater er udtryk for en øget faglighed eller for, at eleverne har øvet sig i den testform, de møder i de nationale test.

Anders Bondo Christensen har selv forsøgt sig med en national test i læsning og fik en aha-oplevelse, da han opdagede, at man skulle demonstrere sine læseevner ved at sætte delestreger ned mellem sammensatte ord, der var sat sammen med andre sammensatte ord:

"Den slags kan man øve sig i", siger han. "Så det er afgørende, at man ikke kvalitetsbedømmer eleverne på, om de er gode til at svare på sådan en test eller ej".

"Man kan se det i andre lande, der har indført testsystemer. Først går det opad og opad i nogle år, og så flader det ud", siger Anders Bondo og mener ikke, at stigningen i testresultater fra det første år til det andet med nationale test siger noget om kvaliteten i den danske folkeskole.

Både Anders Bondo Christensen og Niels Egelund advarer om, at de nationale test kun tester en snæver del af det, man skal lære i skolen:

"Hvad med litteraturforståelse og alt det andet, man skal lære i dansk - læsetestene kan ikke bruges som kvalitetsparameter for, om eleverne er dygtige eller ej", siger Anders Bondo.

Læs mere

Den nationale præstationsprofil