Anmeldelse

Fra ung til voksen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere og flere unge har svært ved at starte deres arbejdsliv. Ifølge denne bog findes der direkte en lidelse, der hedder "manglende parathed til arbejdslivet". De møder skuffelser, føler sig forpint og forladt. Hvorfor? Kan det afhjælpes? Det er bogens tema.

Forfatteren, en amerikansk børnelæge og professor i pædiatri, har udgivet bøger om hjernens udvikling og børns læring. Bogen er bygget på forfatterens kliniske erfaringer, relevant litteratur og et interviewskema til et ukendt antal unge.

Det moderne samfund forbereder ikke de unge på at blive voksne. Mange bliver ikke parate på grund af vanrøgt af hjernen, eller fordi de er forblændet af deres egen status på sportsbanerne og ungdomslivet. Hjernen skal udvikle sig inden for de fire I'er: Indrestyring = selvindsigt, Interpretation = fortolkning af omverdenen, Instrumentering = værktøjer til at fremme tænkning af høj kvalitet, og Interaktion = interpersonelle færdigheder.

Skal de fire I'er udvikles, skal de voksne i spil. Forældre får det gode råd, at hver seks kritiske kommentarer bør afbalanceres med mindst fire rosende udtalelser. Lærere kan lade eleverne skrive forretningstilbud og arbejdsplaner, så de er styrket på deres vej ind i arbejdslivet. Endvidere skal de unge lære at sætte sig mål tidligt i livet.

Bogen er meget amerikansk tonet. Forskningslitteraturen nævner ingen nyere europæiske ungdomsforskere. Til gengæld vrimler det med studerende fra de bedste universiteter, der modtager akademiske æresbevisninger som tyveårige, og unges karrierestart som børsmæglere, kirurger og softwareingeniører.

Der er ikke noget at hente for den danske vejleder- og underviserverden i bogen. Brug bogbudgettet på noget bedre.