Dansk som andetsprog
0   332

Overflødigt som linjefag

Linjefaget er blevet mere udbredt, end det oprindeligt var meningen, og bør erstattes af for eksempel tidlig indsats, mener læseplansformand

Dansk som andetsprog er tænkt til sent ankomne indvandrere eller til børn med tilsvarende sproglige vanskeligheder, fortæller formand for Undervisningsministeriets læseudvalg, Jørgen Søndergaard, der også er direktør på Socialforskningsinstituttet.

Ifølge ham bliver faget i praksis administreret, så det er blevet mere udbredt, end det var intentionen, og mere end dét, der oprindeligt lå i lovgivningen.

Derfor mener han, at det er overflødigt at have faget på seminariet, da det kommer til at fylde for meget på læreruddannelsen, i forhold til hvor mange lærere der er behov for med faget.

»I læseudvalget foreslår vi en tidlig indsats over for børn med sproglige problemer og en række andre tiltag, og derfor bør det være overflødigt at bruge dansk som andetsprog til andre end de sent ankomne«, siger Jørgen Søndergaard.

Artiklen fortsætter under banneret

»Der vil stadig være behov for at uddanne lærere til denne undervisning, men det skal være som en selvstændig kursusuddannelse, ikke som et linjefag på seminariet«.

Dansk som andetsprog skal være en dimension i alle fag på seminariet, da alle lærere skal kunne bruge den kompetence i deres undervisning. Og når det gælder folkeskolen, foreslår læseudvalget ekstra timer til danskundervisningen.

»Et barn går på to ben i sin udvikling. Der er tale om sprogforståelsen - talesprog og nysgerrigheden efter at lære at skrive - og der er tale om at lære at knække koden, at omsætte bogstaver til ord og begreber. I læseudvalget lægger vi stor vægt på, at undervisningen tilrettelægges, så børnene kommer til at gå på to ben i læringen«, siger Jørgen Søndergaard.

Han henviser også til læseudvalgets planer om at screene alle tosprogede børn i treårsalderen, iværksætte særlig sproglig stimulering i børnehaven og en ny screening i børnehaveklassen. Her vil man kunne fange de børn - både tosprogede og dansksprogede - der ikke er fuldt alderssvarende i deres sproglige udvikling. Læseudvalget ønsker desuden, at specialundervisning så vidt muligt sættes ind allerede i 1. klasse.

hl@dlf.org


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
573 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.