Musik
1   8

Analyserapport: Musikfaget er i rekrutteringskrise

Ikke alle elever får kvalificeret musikundervisning. En af grundene er, at der mangler uddannede musiklærere, viser en ny analyserapport af musikfaget i region Midtjylland.

Musikfaget er under pres, og at der er behov et samlet løft af musikundervisningen.

Sådan lyder det i en ny analyserapport fra som Via University College og Videnscenter for Musik i Region Midtjylland (VCRM) har gennemført.

En vigtig pointe er, at der er akut mangel på uddannede musiklærere til grundskolen og dermed et massivt behov for kompetenceudvikling og efter- og videreuddannelse af lærere og pædagoger.

Undersøgelsen viser tillige, at der er behov for at få integreret musikøvelse som praksisfag i uddannelserne til musikunderviser og pædagog, ligesom der er behov for at støtte tværgående samarbejder og brobygning mellem musikuddannelser.

Artiklen fortsætter under banneret

Rapport fra en forundersøgelse

Analyserapporten er resultater af en forundersøgelse til en kortlægning og ansats til strategi for musikuddannelse i Region Midtjylland.

Rapporten peger på eksisterende forskning og indeholder en undersøgelse af Region Midtjyllands musikuddannelser med blik for at finde nuancer i faldet i søgning til musikfaget og at identificere de forskellige udfordringer i forhold til grunduddannelse, ungdomsuddannelse og de videregående uddannelser samt musik- og kulturskolerne.

Formålet med undersøgelsen er at tilvejebringe oplysninger om rekrutteringen til musikfaget og muligheder for at styrke musikundervisning og musikuddannelse i regionen. 

Skoleleder Kristian Toft og musikundervisere fra Mølleskolen i Ry har bidraget med en kortlægning af folkeskoleområdet i regionen. 

Kilde: Musikuddannelse i Region Midtjylland Rapport fra en forundersøgelse

 

En del børn må undvære kvalificeret musikundervisning

Men især manglen på uddannede musiklærere bekymrer Elsebeth Jensen, der er uddannelsesdekan ved læreruddannelsen hos Via University College.

"Manglen på musiklærere betyder, at alle børn i dag ikke er sikret at møde kvalificeret musikundervisning fra dygtige og engagerede musiklærere", siger Elsebeth Jensen i en pressemeddelelse.

"Manglen indebærer tillige, at en del børn er afskåret fra at opleve den gode kultur, som fx traditioner med morgensang og musicals på skoler en vigtig del af", siger hun videre.

Hun mener, at manglen på faguddannet personale giver musik svære kår. 

"Desværre er hele økosystemet med, at alle børn møder musik og musikundervisning i hele kæden fra vuggestue til børnehave, grundskole, gymnasium og videregående uddannelse blevet ødelagt, og dét har særdeles uheldige konsekvenser både for den enkelte og for samfundet. For det er vigtigt, at ethvert barn oplever at møde verden gennem musik og oplever den glæde og de følelser i det hele taget, musik fører med sig".

Via uddanner lærere i både Aarhus, Silkeborg, Skive, Holstebro og Nørre Nissum. Elsebeth Jensen understreger, at lærere og folkeskolen står med voldsomme udfordringer på musikområdet.

Anbefalinger går videre til lokale og nationale politikere

Indfør en årlig monitorering af valgfaget musik og læreruddannelsens musikfag, skab modeller for partnerskaber mellem eksempelvis musikskoler, spillesteder, orkestre og folkeskoler, opgrader efteruddannelsen af musiklærere og gentænk musik som praksisfag. Det er hovedoverskrifterne på fire anbefalinger i undersøgelsen.

Anbefalingerne skal nu videre til politikerne i Region Midtjylland samt Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses-og Forskningsministeriet.

Målet er - med afsæt i den nye undersøgelse - at gøre opmærksom på, at der er behov for at søsætte konkrete og langsigtede indsatser, der sikrer flere musikundervisere i hele Danmark, fortæller Johanne Hempel, der er lektor på pædagoguddannelsen ved Via.

Undersøgelsen dækker både den brede almene musikundervisning i grundskolen, på musik- og kulturskoler og på gymnasier samt på de videregående uddannelser til musikunderviser og musikformidler på hhv lærer- og pædagoguddannelsen, på universitetet samt på konservatoriet.

"Formålet med den regionale undersøgelse har været at identificere, hvad der er årsagerne til en vigende søgning til musikfaget gennem flere år. Samtidig har vi haft ønske om at give anbefalinger til indsatser, der kan vende nedgangen til musikfaget", lyder det fra Johanne Hempel. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
766 andre er allerede tilmeldt