Debat

Har DLF medlemmerne med sig i kampen mod de nationale test?

En debat om DLF's forhold til medlemmerne har givet anledning til til en diskussion om, hvorvidt DLF reflekterer medlemmernes holdning i denne sag. Det mener Rasmus Ulsø Kær ikke jf nedenstående indlæg, som jeg har copypastet herunder for at undgå, at den oprindelige debat kører af sporet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rasmus skriver i det sidste indlæg her https://www.folkeskolen.dk/1870618/dlf--farvel-og-tak-tanker-fra-et-ex-medlem-af-dlf#1870780.

RASMUS ULSØE KÆR

23. apr. 2021 15:250

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der har du forskellen

# Niels Det er jo netop det der er forskellen Niels. Det vil jeg ikke påstå, for det har jeg ikke belæg for at vide på trods af at jeg har læst alt hvad der er skrevet om DNT de sidste 7 år. I øvrigt mener jeg ikke der er så interessant. Jeg vil meget hellere stille spørgsmål som:

Mener du det vil have en negativ konsekvens for dig at elevernes faglige progression følges med et nationalt testredskab hvis det ikke også skal bruges didaktisk?

Eller

Er det vigtigst af DLF arbejder mod national testning eller for mere forberedelsestid? Eller Står DLF´s indsats for at afskaffe nationale test mål med virkning nationale test har på din arbejdglæde?

Eller

Mener du det er et legitimt ønske at staten har data til rådighed så det kan ses om den enkelte skole lykkes med at løfte eleverne?

Eller

Er det vigtigt at der er en viden hos kommunerne om hvor mange fagligt udsatte elever der er på hver skole eller klasse og om det lykkes at få dem løftet fagligt?

Og ja som jeg har skrevet mange andre steder, så er de nationale test ikke et didaktisk redskab og det er dybt problematisk når de forsøges brugt sådan. Og ja der har været problemer med målesikkerhed mm.

Men ja holdningerne til national testning og for øvrigt også de nationale test virker til at være noget mere nuanceret i de rapporter jeg har læst end dit: lærere ønsker de nationale test hen, hvor peberet gror.

Du kan finde rapporterne her: www.uvm.dk/folkeskolen/elevplaner-nationale-test--trivselsmaaling-og-sprogproever/nationale-test/evaluering-af-de-nationale-test Jeg vil anbefale dig at læse dem alle og også Jeppe B. glimrende rapport