Debat

Digital pædagogik

Dannelse og fritidspædagogik i en digital tidsalder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det seneste år har været hårdt for børn og unge. De har i lange perioder været afskåret fra skole og fritidstilbud – og dermed de fysiske samværsaktiviteter, de normalt deltager i. Den primære måde at være sammen på har derfor for manges vedkommende været på forskellige digitale medier.

Her mødes børn og unge ofte uden voksnes deltagelse og vejledning. Der er derfor en risiko for, at de unge går glip af den særlige pædagogiske støtte til samvær og konfliktløsning, der finder sted i fritidstilbuddene, og som traditionelt har været et vigtigt element i danske børns udvikling og dannelse.

Men allerede før COVID-19 valgte børn og unge ofte digitale samværsformer frem for fysiske. Denne udvikling har vakt bekymring, og medierne har været flittigt med til at rejse debatten om risikoen for, at børn mobbes eller presses til en usund adfærd i en virtuel verden, som de voksne ikke har adgang til – og derfor alt for sent opdager omfanget af.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Denne episode af podcasten Velfærdsprofeten handler netop om, hvordan fritidspædagogikken kan understøtte børn og unges udvikling og dannelse i en tid, hvor virtuelle samværsformer spiller en stadig stigende rolle. Til at hjælpe os med at blive klogere på dette tema har vi besøg af pigerne Regitze og Marla fra Vesterbro Ungdomsgård – samt lektorerne Sussie Kiilerich Bonde og Steen Søndergaard, der begge underviser på akademiuddannelsen i fritidspædagogik ved Københavns Professionshøjskole.

"Det handler ikke om, at vi skal lære de unge at anvende digitale teknologier – for det kan de. Det handler om, at vi skal støtte de unge i at kunne agere i et samfund, der er meget mere digitaliseret.",  siger Steen Søndergaard.

‍Du kan finde podcasten på din favorit podcastafspiller eller her: https://share.transistor.fm/s/2480909f og finde artiklen her: https://alumne.kp.dk/posts/dannelse-og-fritidspaedagogik-i-en-digital-tidsalder