Sprogprøverne foregår tit på gulvet, og børnene synes, det er en leg.

Børnehaveklasseforeningen: Dump ikke elever – især ikke under corona

Det er svært at sprogstimulere seks-årige børn, når de ikke er på skolen. Derfor bør politikerne ændre reglerne, så elever ikke skal gå børnehaveklassen om, hvis de dumper sprogprøven, lyder det fra Børnehaveklasseforeningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Presset på politikerne vokser. Både Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og nu også Børnehaveklasseforeningen opfordrer til, at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på grund af corona-nedlukningen af skolerne suspenderer konsekvenserne af de sprogprøver, som alle børnehaveklasseelever udsatte boligområder skal gennemføre.

"Vi mener jo slet ikke, at børnene burde kunne dumpe. Men når vi så står midt i et skoleår, hvor skolerne igen har været lukket, så ville det være rigtig fint allerede nu at tage presset om at dumpe væk fra forældre og børn", siger formand for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen.

Nyt regelsæt er endnu ikke afprøvet

Sidste skoleår var det første år, hvor elever, der ikke bestod sprogtest ifølge loven skulle gå børnehaveklassen om. Men en coronalempning af reglerne betød, at skolerne sidste år ikke behøvede at lade børnehaveklasseeleverne gå et år mere i børnehaveklassen, selv om de dumpede sprogprøverne. I stedet lod undervisningsministeren det være op til skolerne at afgøre, om ikke-sprogparate elever kunne rykke op i 1. klasse.

Børnehaveklasseforeningen mener, at sprogtestene er et godt redskab, men mener ikke, at eleverne bør kunne dumpe testene. Derfor håber Pia Jessen, at ministeren igen i år vil suspendere reglerne om, at elever, der ikke består sprogtestene, skal gå om.

"Det vil virkelig give god mening. Det er vanskeligt - især for de tosprogede - at have dialog på dansk, når de er hjemme. Og det er en forudsætning for at lære sproget. Når de ikke kommer ud og møder danske børn, så taler de mere modersmål derhjemme. Og kommer de til nødundervisning, vil der ofte ikke være danske børn. Vi har et barn på skolen, der er tosproget, og det er helt tydeligt, at det er sværere for hende at vende tilbage efter lockdownperioden. Hun taler godt dansk, men hun har i nedlukningen ikke brugt det danske sprog derhjemme, og derfor er det sværere for hende end for kammeraterne", siger Pia Jessen.

Skolelederforeningen og DLF vil have ghettopakkens dumperegel suspenderet i år 

Fælles pres på politikere

Næstformand i Skolelederforeningen Dorte Torp Andreas og hovedstyrelsesmedlem i DLF Charlotte Holm har i et indlæg på Altinget.dk ligeledes opfordret politikerne til, at elever ikke skal kunne dumpe sprogprøverne i år. Samtidig opfordrer de til, at der bliver sat flere penge af til ekstra sprogindsats på de berørte skoler.

"Skolerne har også i dette skoleår arbejdet fokuseret på elevernes sproglige udvikling gennem sprogvurderinger og sprogstimulering, men arbejdet er udfordret af gentagne hjemsendelser, nedlukninger og genåbninger", skriver de i indlægget.

Tingbjerg Skole i København er en af de skoler, som sprogtester eleverne. Her håber skoleleder Marco Damgaard, at ministeren også i år vil suspendere konsekvenserne af sprogtesten. Sidste år var der seks elever, som fortsatte i 1. klasse på skolen, selv om de ikke bestod prøven.

"Der er jo ikke taget stilling til det her endnu fra ministerens side, så vi ved ikke hvordan og hvorledes. Og jeg synes, at det vil være uretfærdigt, hvis der kommer børn i klemme på det her, fordi de i flere uger ikke har kunnet få den sprogstimulering, som de havde brug for", har Marco Damgaard sagt til folkeskolen.dk/DSA

Skoleleder håber, at minister vil lempe på sprogprøvernes konsekvenser