Bevægelse i skolen
- et review af forskning om bevægelse i skolen
Det er veldokumenteret at fysisk aktivitet har en positiv indvirkning på elevernes læring og trivsel. Med folkeskolereformen 2014 implementeredes bevægelse i skolen som et middel til at indfri potentialet. Dette review af forskning om bevægelse i skolen har til formål dels at undersøge, hvordan bevægelse i skolen er blevet implementeret og dels at undersøge, hvilke forhold der kan have indflydelse på implementeringen af bevægelse i skolen. Reviewet anvender systematisk litteratursøgning og kædesøgning. Der er søgt i tre databaser og i alt inkluderet 18 studier. Reviewet konkluderer, at implementeringsgraden af bevægelse i skolen er tæt på status quo, hvorfor potentialet forbliver uudnyttet. Derudover er der identificeret fem forhold, som har indflydelse på integrering af bevægelse i skolen, herunder tid, kompetencer og ressourcer, værdier og anerkendelse, det fysiske rum samt sociale forhold og selvopfattelse. Reviewet er et vigtigt bidrag til den videre udvikling af bevægelse i skolen både for praktikere, læreruddannelsen samt for skoleledelser og politiske beslutningstagere.
Artiklen fortsætter under banneret
MERE OM EMNET