Debat

Bevægelse i skolen

- et review af forskning om bevægelse i skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er veldokumenteret at fysisk aktivitet har en positiv indvirkning på elevernes læring og trivsel. Med folkeskolereformen 2014 implementeredes bevægelse i skolen som et middel til at indfri potentialet. Dette review af forskning om bevægelse i skolen har til formål dels at undersøge, hvordan bevægelse i skolen er blevet implementeret og dels at undersøge, hvilke forhold der kan have indflydelse på implementeringen af bevægelse i skolen. Reviewet anvender systematisk litteratursøgning og kædesøgning. Der er søgt i tre databaser og i alt inkluderet 18 studier. Reviewet konkluderer, at implementeringsgraden af bevægelse i skolen er tæt på status quo, hvorfor potentialet forbliver uudnyttet. Derudover er der identificeret fem forhold, som har indflydelse på integrering af bevægelse i skolen, herunder tid, kompetencer og ressourcer, værdier og anerkendelse, det fysiske rum samt sociale forhold og selvopfattelse. Reviewet er et vigtigt bidrag til den videre udvikling af bevægelse i skolen både for praktikere, læreruddannelsen samt for skoleledelser og politiske beslutningstagere.

Link: https://www.researchgate.net/publication/348327137_Bevaegelse_i_skolen_-_et_review_af_forskning_om_bevaegelse_i_skolen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget