Debat

Fremtidens skoletoiletter

Skal der tænkes nyt omkring skoletoiletter, når vi har covid19? - Nu kommer der penge til skoletoiletter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er penge til byg. Staten har frigivet penge som kommunerne har opsparet. 

Nu er det tid til at få fat i pengene og få bygget nye gode skoletoiletter. For standarden i folkeskolen er ganske lav. Fremtidens skoletoiletter byder på rengøringsvenlige materialer, forebyggende vedligehold og ny teknologi. 

Skal fremtidens skoletoiletter nu proppes med ny teknologi? Både ja og nej. Teknologi kan fremme trivsel på skoletoiletterne og gør det nemmer at rengøre overflader og formindske smitte med f.eks. Covid19. F.eks. ved vi i dag at Covid19 ikke kun kommer på hænder og de overflader du rører ved, men også igennem afføring. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvilke-kropsvaesker-indeholder-coronavirus

Det betyder at vi må begynde at designe toiletter anderledes og være mere omhyggelig med rengøring og elevernes/de voksnes adfærd. 

Fremtidens skoletoiletter er en blanding af ny teknologi og ny adfærd hos mennesker som har en meget gammel hjerne med refleksadfærd. 

F.eks. ses refleksadfærd hos små elever (og store  :-) ). De har så travlt med at gå på toilettet, at de glemmer at trække ud. Resultatet er at næste elev møder en "1'er" eller "2'er" i toilettet. Slutproduktet er at skoletoiletterne opleves som ulækre -  med rette. Hvem gider trække ud efter en anden elev for derefter at sætte sig på brættet og holde sig på næsen. 

Så kan du naturligvis argumentere for at vi må lære eleverne at trække ud i toilettet. Jo tak - men en ting er at forklare dette foran den elektroniske tavle i  klasseværelset, noget andet er at stå ved toiletterne og hjælpe eleverne, når adfærden ikke er hensigtigsmæssig.

Men eleverne SKAL lære det. Jo tak. Men så bliver du nød til at adressere emnet mange gange. - Gør du det, er der en større chance for at eleverne husker at gøre det rigtige. 

Læs om den spændende glemmekurve: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-din-hjerne-kan-traenes-til-at-glemme_197986?fbclid=IwAR342gCOScm5gxG4kHN3WaxbAChESwvS5MiS8OZNmlg-v1evuwPsLyqXdj0

Alternativt, så er der ny og almindelig teknologi, som kan hjæpe på problemet. Nu kan du få toiletter der skyller efter dig, uden at skal røre en finger - en teknologi der både forhindre smitte fra afføring med covid19 og en teknologi der gør at du ikke skal terpe et, måske trivielt emne, til fordel for mere presserende stof i undervisningen. 

Teknologien er i rivende udvikling på toiletsiden. De forskellige leverandører kommer med mange nye opfindelser:

Se f.eks.Smart homes, ny skylleteknik, automatisk skyl (kan afhængig af toiletmodel / producent eftermontere)

Spørgsmålet er så hvornår begynder vi at implementere de nye teknologier i folkeskolen og vil vi betale prisen eller har vi ikke længere råd til at lave være?

Men Ashley, skal vi så slet ikke tale om pis, lort og skoletoiletter. Jo, det skal vi. Emnet har aldrig været vigtigere. Men da vi mennesker har begrænset hukommelseskapacitet og forståelse, så skal vi bruge  teknologien når den letter på et område, så kan vi bruge menneskets intellekt, på områder som vi måske ikke forstå, eller skal have en ny adfærd, hvor vi ikke har teknologi som kan hjælpe.  God fornøjelse med Skoletoiletter - verdens mest interessante emne, når man begynder at interessere sig for teknik og mennesker.