Debat
3   39

Jeg bliver virkelig pavestolt af vores fag i disse dage

Midt i en krisetid hvor forskellige faggruppers arbejde pludselig bliver meget synligt for de fleste, har lærerne også en masse at være stolte af. På alle mulige kreative, alsidige og inspirerende måder tilrettelægger lærere på tværs af landet ’fjernundervisning’ til de hundredetusindvis af elever, der sidder bag skærmene hjemme hos mor og far. Jeg bliver sgu’ stolt!

En 7. klasse logger på Skype og napper en omgang tyskundervisning med deres lærer, der sidder ved spisebordet hjemme i stuen. En anden klasse er i fuld gang med opmuntrende fællessang akkompagneret af deres musiklærer, og endnu en klasse er sendt i fuldt firspring i hjemmet for at få pulsen op efter grundig instruktion fra deres idrætslærer. Kreativiteten kender tilsyneladende ingen grænser i denne mærkelige tid. Og tak for det!

Det er naturligvis ikke undervisning i sin rene form, der foregår lige nu. Det er opgavetræning, distanceinstruktion og terperi, men det er pakket ind i en nærværende, inspirerende og lærerig form, som forhåbentligt kan holde dampen oppe hos vores søde børn og unge, der nok finder det belejligt med lidt fritid, men som hurtigt kommer til at kede sig og savne skolen, kammeraterne og lærerne.

Artiklen fortsætter under banneret

Når jeg på Facebook og Instagram ser, hvordan mine kolleger i alle afkroge af Danmark deler små og store fortællinger fra det digitale hjemmekateder, så håber jeg samtidigt, at alle andre også får øjnene op for det fantastiske arbejde lærerne udfører. For det er jo netop ikke kun i disse uger, at lærerne er kreative, innovative, fagligt kompetente og arbejdsomme. Det er de alle dage året rundt, men vi skilter jo aldrig med det. Vi passer vores arbejde og gør vores absolut bedste hver dag, men i tider som disse, så kommer vores arbejde op til overfladen og bliver set og hørt.

Jeg tror, der sidder mange forældre derhjemme, som sagtens kan se, at det kæmpe arbejde, som eleverne præsenteres for hver dag, er omfattende, grundigt og fagligt gennemarbejdet – i det omfang, det nu kan lade sig gøre digitalt.

Og selvfølgelig driller teknikken. Læringsportaler går ned og op igen, men det kender vi jo også fra vores hverdag - det tager man i stiv arm, mens man raser inden i. Vi får det til at lykkes alligevel. Hvis der er noget, vi lærere kan, så er det at arbejde på trods af alverdens forhindringer.

Så kære lærerkolleger, klap jer selv og hinanden på skuldrene og del, del, del jeres spændende undervisningsforløb og kreative krumspring, så vi alle kan blive inspireret og andre kan se, at lærerne i Danmark er vanvittigt dygtige.

Måske går det så samtidigt op for politikerne, at god undervisning kræver forberedelse – tid til at forberede, tilrettelægge og efterbehandle undervisningen. Det har haft trange kår i de sidste mange år, men hvis man investerer i god, velforberedt undervisning, så kommer hele investeringen tilbage igen i form af dygtige, livsduelige børn og unge.

Lad os sammen håbe, at den skrøbelige sundhedskrise bliver kortvarig, og at myndighederne får styr på situationen, så vi igen kan mødes til det, der giver allermest mening for os og eleverne – undervisning henne i den lokale folkeskole.

 

Pas godt på hinanden!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ