Afliv myterne

Viceinspektør Saida Benakrich samarbejder tæt med tosprogede forældre, allerede når deres børn begynder i børnehaveklassen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det betyder enormt meget, at jeg deler kultur med en meget stor del af eleverne her på skolen. Jeg forstår deres situation. Jeg kender deres følelser. Jeg ved, hvad deres forældre tænker«, siger Saida Benakrich. Hun er den første viceinspektør i Danmark med en anden etnisk baggrund end dansk. Som viceinspektør på Alsgades Skole på Vesterbro i København er hun med til at aflive myter om, at indvandrerkvinder ikke klarer sig godt i Danmark.

Fuld fart frem

Saida Benakrichs interesse for mennesker og formidling fik hende til at søge ind på Hellerup Seminarium. På blot tre et halvt år fik hun en lærereksamen med linjefag i engelsk og fransk. Derudover taler hun også arabisk.

»Jeg skyndte mig at blive færdig før de andre, så jeg kunne komme ud og søge job«, siger hun.

I 1985 var de fleste lærere på lærerværelset pæredanske. Da skoleinspektøren introducerede Saida Benakrich på Brøndbyvesterskolen, gjorde han meget ud af, at hun havde en dansk læreruddannelse.

»Lærerne var meget overraskede, da jeg kom første gang. De kom hen og spurgte, hvor jeg havde fået min uddannelse. Men der gik ikke lang tid, før de ikke længere tænkte over det«, siger Saida Benakrich.

Hun blev 15 år i Brøndby Kommune. Tre af dem som konsulent for kommunens tosprogede børn og unge.

»Jeg har altid stillet mig selv nogle krav og udfordringer. Der skal ske noget. Det var også derfor, jeg følte mig rustet til at søge stillingen som viceinspektør. Det var den eneste skole, jeg søgte job på. Jeg kiggede på hjemmesiden, og jeg synes, den gjorde meget godt for de tosprogede elever. Jeg havde ingen ledererfaring, men jeg satsede alligevel alt på en ansøgning«, siger Saida Benakrich.

Bryd barriererne

I dag har Saida Benakrich haft den store sorte kontorstol ved det mahognifarvede skrivebord i tre år.

Når det gælder folkeskolens opgaver i et multikulturelt samfund i fremtiden, er hun ikke i tvivl om, at det vigtige er, at der er en ligelig fordeling mellem danske og tosprogede elever.

»Vi har 79 procent tosprogede på skolen, men kun 60-65 procent i indskolingen. Vi gør meget ud af at have fat i dag­institutionerne. Det er med til at tiltrække de danske elever. De tosprogede og de danske elever har gavn af hinanden«, mener Saida Benakrich.

En anden vigtig ting er forældresamarbejdet.

»Det kan ikke begynde tidligt nok. Vi indkalder til dialogmøder med de tosprogede forældre i børnehaveklassen. Det er vigtigt at forklare, hvad folkeskolen står for. Forklare, at vi skal have tillid til hinanden, og at vi stiller krav til hinanden. Vi skal have afklaret myter og fordomme omkring lejrskoler, kristendom og badning fra begyndelsen. Ellers er det pludselig børnene, der kommer i klemme«, siger Saida Benakrich.

mbjensen@dlf.org

Blå bog:

Navn: Saida Benakrich

Alder: 42 år

Baggrund: Flyttede til Danmark fra Marokko som 12-årig, da hendes far fik arbejde

Uddannelse: Lærer fra Hellerup Seminarium. Linjefag i fransk og engelsk. Exam.­pæd. i engelsk fra Danmarks Lærerhøjskole

Arbejde: Viceinspektør på Alsgades Skole i København.