Debat

Syn, hørelse, motorik, hjerne

Konference i Aarhus 19.-22. juni 2020: The Neurosciences and Music - VII. Symposium 1.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem mere end 50 (halvtreds) år har jeg forsøgt at overbevise vort uddannelsessystem om, at specielt indspillet og afspillet musik kan bruges som supplement til den almindelige specialundervisning. Et par bøger og en række artikler er det blevet til. I Danmark har interessen været mere end begrænset.

Nu afholdes i Aarhus i et samarbejde mellem den internationale organisation Fondazione Mariani, Aarhus Universitet (Center for Music in the Brain) og Jysk Musikkonservatorium en konference som bør interessere alle, der arbejder med specialundervisning.

Af foromtalen vedr. Symposium 1 fremgår bl.a.: "In this symposium the researchers plan to report ongoing studies on effects of musical training on behavior and brain plasticity across the live span in healthy subjects, in children with ADHD and in children with autism spectrum disorder".

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

"A. Seither-Preisler studies perceptual behavioral and neurological benefits in children and adolecents with the developmental disorders AD(H)D and dyslexia".

Jeg håber inderligt, at FOLKESKOLEN og SPECIALPÆDAGOGIK vil sende en medarbejder til Aarhus 19.-22. juni.

Venlig hilsen, Kjeld Johansen - som ikke er involveret i konferencen.