Find din rolle - og spil den

Fortrinlig lærebog giver masser af konkrete anvisninger på, hvordan man giver drama en god og velfunderet plads i skolens undervisningstilbud og hverdag.

Drama er en måde at forstå verden på. At fremstille sig selv som en anden end den, man i virkeligheden er, er et fantastisk middel til at finde ud af, hvem og hvordan man egentlig er. Ikke et ondt ord om den traditionelle skolekomedie, men drama er altså ikke blot kukkasseteater og udenadslære af replikker. Det understreger forfatteren til denne dybtgående lærebog. Problemløsning, forestillingsevne og fantasi, konfliktløsning, udvikling af sproglige og sociale kompetencer er også nogle af effekterne af god dramaundervisning. Så i stedet for at opfatte drama og teater som noget underholdende og afslappende, et frikvarter fra det egentlige skoleliv med skriftlighed og boglige kundskaber, peger forfatteren på det enorme potentiale for læring og livsglæde, der findes i drama- og teateraktiviteter.

Titel: Drama og teater for børn og unge

Forfatter: Jette Bak

Pris: 248

Sider: 213

Forlag: Forlaget Drama

Bogen er opbygget i gennemtænkte og overskuelige kapitler, som virkelig gør den velegnet som systematisk lærebog. Alle identificerbare delelementer behandles i hvert sit underpunkt. Samfundsperspektivet belyses gennem en kort introduktion til Erving Goffmans rollespilsteori om hverdagsliv, referencer til tidlige pædagogiske tænkere og refleksioner over dramas betydning i projektsamfundet. Forfatteren skitserer, hvordan Howard Gardners teori om mange intelligenser og Dunn og Dunns arbejde med læringsstile rent praktisk kan implementeres i dramaarbejdet. Hun gør også en del ud af, hvordan man kan lære at kontrollere sine udtryk og dermed det indtryk, man gør på andre mennesker – en evne, der har stor betydning i et samfund, der kræver, at man lynhurtigt kan hoppe ind og ud af vilkårlige roller, man forventes at påtage sig i et samfund, hvor projektarbejde og hurtigt vekslende samarbejdskonstellationer er blevet et livsvilkår.

Til tider kan man få indtryk af, at man læser en håndbog i at blive en god lærer i al almindelighed, og det er jo altid godt. Forfatterens fokus på og store viden om det dramafaglige sørger heldigvis for, at læseren bliver holdt på sporet.

Der er ikke tale om en håndbog i tricks til dramaundervisningen, selv om der bogen igennem er masser af begrundede øvelser. Forfatteren går dybere og vil forsøge at gøre det muligt for læseren at skabe en bedre forståelse af faget og aktiviteterne. Der er for eksempel et nyttigt kapitel om, hvordan man planlægger, strukturerer og evaluerer et dramaforløb, der ikke bliver hængende i det praktiske, men fungerer som en god tjekliste for en velbegrundet dramaundervisning med udsyn til tværfaglige muligheder og elevernes helhedssituation. Dette kapitel er meget vigtigt og nyttigt, for hvor ofte er tidsplanen for et forløb ikke skredet, fordi man har kastet sig ud i den sjove del af arbejdet uden på  forhånd at have analyseret elevernes læringsforudsætninger og opstillet læringsmål, udarbejdet lister over nødvendige rekvisitter, kostumer og kulisser og har tjekket det tekniske udstyr. Der må være andre end denne anmelder, der har prøvet først at opdage, at det fine lysanlæg manglede det halve af pærerne, den dag det var tid at få spot på forestillingen.

I kapitlet om teatervirksomhed får vi mange bud på elementer til undervisningen af de større elever. For eksempel forestillingsanalyse, og hvad man i det hele taget kan stille op med den krævende moderne og klassiske dramatik – og hvordan man kan sætte eleverne i gang med selv at skrive manuskripter på et kvalificeret grundlag.

Bogen rummer ganske meget af de teknikker og stilarter, som læreren kan benytte i sin undervisning, og har nærmest håndbogskarakter. Det siger sig selv, at alt ikke kan behandles grundigt, men der er rigeligt til at komme i gang med at behandle hvert enkelt problemkompleks. Og afsnittet om kognition er en fin perle af kortfattet forklaring på et ganske kompliceret begreb.

Selv om kapitlerne er korte, føler læseren sig godt informeret. Det skyldes, at forfatteren med sin solide faglighed og brændende engagement går lige til sagen og giver klar besked.

Godt gået - og en ubetinget anbefaling af denne fortrinlige lærebog.