BUPL: Fritidsområdet må ikke ende med at betale for kortere skoledag

Ifølge pædagogernes forening byder regeringens skoleudspil på en mere børnevenlig skoledag, men foreningen advarer mod, at kortere skoledage kan gøre det dyrere for landets sfo’er, fritidshjem og klubber. 

Publiceret Senest opdateret

Regeringen har i dag præsenteret et forslag om, at alle elever skal have en skoleuge, der i gennemsnit er ca. en halv time kortere end i dag. 

Og derudover skal den nuværende ekstraordinære mulighed for at fjerne op til al understøttende undervisning gøres permanent. 

Forslaget får formand i pædagogernes forening BUPL Elisa Rimpler til at advare imod, at landets sfo'er, fritidshjem og klubber ender med en større regning, fordi kortere dage i skolen medfører længere åbningstider på institutionerne på fritidsområdet.

"Da man besluttede sig for at lave længere dage i skolen, flyttede man 1,2 milliarder fra fritiden, da børnenes tid i fritidsinstitutionerne blev tilsvarende kortere. Nu går man den anden vej igen med kortere skoledage, men uden garanti for, at pengene følger med. Det går ikke", siger Elisa Rimpler i en pressemeddelelse. 

Hun opfordrer politikerne til at sørge for, at sfo’erne og klubberne kompenseres for de timer, som de skal holde længere åbent som følge af en kortere skoledag.

DLF frygter omvendt besparelser på skolerne

Lærernes formand Gordon Ørskov Madsen er bekymret over regeringens økonomiske planer for skolernes mulighed for selv at korte skoledagen. 

For som en ny model foreslår regeringen, at der ikke længere skal være en binding på, at ’sparede’ resurser fra kortere skoledage skal bruges i undervisningen et andet sted på skemaet. Fremover vil resurserne også kunne bruges til blandt andet indkøb af materialer, kompetenceudvikling eller i sfo’en, mener regeringen.

Det får lærerformanden til at frygte, at forslaget kan ende som en besparelse på folkeskolen, fordi resurserne i stedet kommer til at gå til SFO’erne.

”Det vil alt andet lige betyde færre timer med to lærere og færre forebyggende indsatser for de elever, der har det svært i skolen”, siger han til Folkeskolen.