Debat

Mindeord ved Per Kjeldsens død

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Per Kjeldsen er død. Folkeskolen har mistet en af sine helt store frontkæmpere. Stinusprismodtager Per Kjeldsen har indskrevet sig i Danmarks Lærerforenings historie for sin vedholdende indsats for en folkeskole, der tog eleverne alvorligt, byggede på åndsfrihed og demokrati, og hvor tilegnelse af kundskaber og færdigheder tjener det formål at fremme elevens personlige alsidige udvikling.

Jeg havde den store glæde og ære i 2003 at overrække Stinusprisen til Per på Danmarks Lærerforenings kongres. Allerede på det tidspunkt havde Per markeret sig som en person, der gennem hele arbejdslivet som lærer, talepædagog og cand.pæd. psyk. havde gjort en enestående indsats for folkeskolen og derfor til fulde fortjente foreningens fornemme pris. Helt som forventet forsatte Per dette arbejde. Utallige er de indlæg, som Per har skrevet til forsvar for folkeskolen og i respekt for lærernes professionalisme. Dygtige lærere, der med engagement tager ansvar for elevernes undervisning er den afgørende grundforudsætning for, at eleverne kan forlade skolen som dygtige dannede unge mennesker. Dette budskab stod centralt i Pers ihærdige kamp for en god skole.

Per tog senere initiativ til etablering af den pædagogiske tænketank Sophia og var i mange år Sophias utrættelige drivkraft. Per insisterede på at der skulle være et modsvar til den dagsorden, der først og fremmest tillægger skolen den opgave, at producere effektiv arbejdskraft til konkurrencestaten.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Per var en af de første, der for mig beskrev den grundlæggende værdikamp, der udspillede og udspiller sig om folkeskolen. Som ganske ung lærer skrev jeg den overhead af, hvor Per beskrev menneskesynet bag fronterne i denne værdikamp. Da jeg mange år senere begrundede, hvorfor Per modtog prisen, brugte jeg denne overhead. I Pers takketale brugte han den samme overhead – Per var vedholdende!

Per kan umuligt erstattes, men Pers ihærdighed kan være et forbillede for alle os, der deler Pers brændende ønske om en god skole til fremtidens generationer.

Tak til Per for den fantastiske indsats – æret være Pers minde.

Anders Bondo Christensen