Lærer Mette Frederiksen og ph.d. Keld Skovmand har sammen med lektor på Kolding Designskole Lene Tanggaard skrevet en bog med bud på, hvordan lærere kan fremme den demokratiske samtale i folkeskolen.

Her er ti bud til lærerne for en demokratisk folkeskole

Du skal stå på din faglighed. Du skal gøre klassen til et folkeligt fællesskab. Sådan lyder to af de ti bud fra den nye bog Skolens Demokratiske Tilstand. Her forklarer to af forfatterne, hvorfor der er brug for en bog om demokratiet i skolen

Publiceret Senest opdateret

En lille bog med ti bud, der skal fremme demokratiet i folkeskolen og et hav af opgaver til, hvordan lærerne kan starte samtalen om demokrati på lærerværelset.

Det er resultatet af et mini-lærermøde, som Københavns Lærerforening afholdt på deres årlige internat. Her var blandt andre ph.d. og seniorforsker på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Keld Skovmand, rektor på Designskolen Kolding Lene Tanggaard og lærer Mette Frederiksen oplægsholdere.

Sammen har de tre nu skrevet bogen ”Skolens Demokratiske Tilstand”, der netop er udkommet.

Bogen er en samtalebog med opgaver, som lærerne kan lave sammen ude på skolen, når de vil snakke om, hvordan de kan få demokrati i skolen til at komme til udtryk på lærerværelset og i klasselokalet.

”Hele skolens dannelsesopgave knytter sig til demokrati, ligeværd og åndsfrihed. Men det har været trådt under fode i en tid med teknokratisk målstyring, hvor det har været opgaven at få eleverne et bestemt sted hen. Demokrati bliver vi nemlig aldrig færdige med, det er noget, vi genskaber hele tiden. Det er en opgave i skolen, vi ikke må glemme, og som er meget væsentlig for vores skoletradition: Vi uddanner ikke kun med henblik på at indfri andres formål, men også for at lade eleverne genskabe og forny verden”, siger rektor Lene Tanggaard. 

Sammen med formand for Københavns Lærerforening Katrine Fylking og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager, var Lene Tanggaard og bogens to andre forfattere til debat om bogen Skolens Demokratiske Tilstand på folkemødet på Bornholm.

Fællesskab er begejstring for nattergalesang 

Mette Frederiksen har, udover at være lærer, også været medlem af Undervisningsministeriets rådgivningsgruppe for Fælles Mål. Hun har blandt andet skrevet det femte bud i bogen, der lyder ”du skal gøre klassen til et folkeligt fællesskab”.

”Vi skal som lærere være dygtige til hele tiden at tage en lakmusprøve på fællesskabet, og have ord for fællesskabets kvaliteter”, siger hun og fortæller, at hun på alle sine forældremøder øver sig i at beskrive for forældrene, hvad fællesskabet i klassen kan.

En nylig lakmusprøve for Mette Frederiksen var, da hun havde sin 6.-klasse med til Søndersø i Værløse klokken fem om morgenen. Klassen skulle snart arbejde med eventyret Nattergalen og var derfor ude for at høre den synge.

Ti bud på en demokratisk skole

  1. Du skal stå på og udfolde din faglighed.
  2. Du skal (gen)finde dit lærersprog og gøre det gældende.
  3. Du skal skabe rum for, at dine elever kan ånde og tænke frit … at tænke og ånde frit.
  4. Du skal gøre eleverne nysgerrige og virkelystne i al alsidig udvikling.
  5. Du skal gøre klassen til et folkeligt fællesskab.
  6. Du skal lade samtale leve og lytte.
  7. Du skal huske, at skolen er demokratiets fødested og skal udtrykke demokratiets orden.
  8. Du skal lære dine elever, at ligeværd og ansvarlighed hviler på princippet om pluralitet.
  9. Du skal elske verden så meget, at du kan tage ansvar for den, og lære eleverne at gøre det samme.
  10. Du skal altid forestille dig, at ting kan opfattes anderledes og give plads til dette i undervisningen.

Kilde: Skolens Demokratiske Tilstand

”Lakmusprøven på et stærkt fællesskab var i mine øjne, da en gruppe drenge efter turen kom løbende ind i skolegården og begejstret fortalte min kollega, at de havde været på nattergaletur. Det er et udtryk for en ret stærk tryghed, at drenge i 6.-klasse smider paraderne og er vildt begejstrede over at have hørt nattergale hele morgenen”.

Giv lærerne tid til at snakke sammen 

Forsker Keld Skovmand er den, der har skrevet flest af de ti bud på en demokratisk skole. Alle budene er henvendt til læreren, men det betyder ikke, at læreren skal få endnu mere presset ind i deres sparsomme tid, understreger han.

”Hvis der skal være tid til den demokratiske samtale, bliver der nødt til at være mindre undervisningstid. Jeg er ked af at sige det, men det er forudsætningen for, at lærerne kan have tid til at forberede deres undervisning ordentligt og føre de nødvendige samtaler om, hvad vi i grunden vil med skolen, siger han.

”Demokrati lever ikke uden en organisation, der understøtter det. Og der er nødt til at være et stærkere medarbejderdemokrati. Ellers synker den demokratiske skude”.