Debat

Inklusionsopgaven kan ikke lade sig gøre, hvis vi ikke får de rette rammer til at løfte opgaven, lyder det fra lærerne Rikke Johansen og Jessica Uebelin.
Inklusionsopgaven kan ikke lade sig gøre, hvis vi ikke får de rette rammer til at løfte opgaven, lyder det fra lærerne Rikke Johansen og Jessica Uebelin.

Lærere: Nej, Tesfaye, det er ikke vores undervisning, der er røvkedelig - det er skolens rammer 

Undervisningsministeren vil inkludere flere børn i folkeskolen ved at bekæmpe "røvkedelig" undervisning. Men han glemmer de røvkedelige årsager til, at inklusionen slår fejl, skriver to lærere i et åbent brev til ministeren.

Publiceret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Kære Mattias Tesfaye

I din samtale med Thomas Gyldal Petersen på Børne og Unge Topmødet i Aalborg nævnte du det faktum, at vi lykkes med at inkludere for få børn i folkeskolen. Du ser det som en af folkeskolens største udfordringer. Den udfordring vil du gerne løse i et samarbejde mellem regeringen, kommunerne og skolernes parter. Det vil vi som lærere, og dermed en af skolernes parter, gerne hjælpe dig med.

Men mens du peger på røvkedelig undervisning som en af årsagerne til inklusionsudfordringerne, ser vi sagen fra et lidt andet perspektiv. Vi mener selvfølgelig ikke, at vores undervisning er røvkedelig. Men vi kan godt nævne flere andre røvkedelige grunde til, at vi ikke lykkes med inklusionen.

Alene det faktum, at hver femte lærer ikke er uddannet, er en stor sten på vejen for en vellykket inklusion, og vi har bestemt en fælles opgave i at gøre folkeskolen attraktiv for både elever og lærere. Får vi ikke løst rekrutteringsproblemerne, bliver det hverken nemmere at lave spændende undervisning eller at inkludere flere elever i normalklasserne.

Inklusionen kræver massive investeringer

At vi som folkeskole skal have de rette værktøjer, så vi bliver bedre i stand til at løse inklusionsopgaven, kan ingen være uenig i. Du peger på, at en omlægning af fagene kan være en del af løsningen. Nest-klasser, co-teaching og mellemformer er alt sammen gode bud, men sikkert er det, at det ikke kan lade sig gøre, hvis vi ikke får de rette rammer til at løfte opgaven. Derfor ønsker vi:

● Flere tolærertimer til bl.a. co-teaching

● Mere tid til forberedelse, efterbehandling og relationsarbejde

● Mere specialpædagogisk viden og efteruddannelse

● Kortere skoledage og mindre klassestørrelser

● Tillid og medindflydelse til lærerne

Disse ønsker kræver massive investeringer, men dem er du desværre ret tilbageholdende med. Alligevel skal der handles nu, hvis vi vil stoppe den nedadgående spiral af mistrivsel, segregering samt lærer- og elevflugt. 

Det lyder røvkedeligt, men der skal simpelthen flere midler til, hvis alle børn skal have et skoletilbud, der passer til dem.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS